Soutěž poběží ode dneška až do 16. listopadu, kdy je uzávěrka.
"Nechali jsme si udělat ekonomickou analýzu, jak dál s železničním zdravotnictvím. A z ní vyplynulo, že nejvýhodnější je celý tento odštěpný závod pronajmout včetně všech smluvních závazků," popsal Jiří Kešner, ředitel kanceláře generálního ředitelství drah.
"Pronájem bude až na třicet let, nový provozovatel se bude muset zavázat, že dodrží zdravotnické provozy v nemocnici a v poliklinikách," říká Kešner.
Kolik České dráhy čekají, že z pronájmu dostanou? Jistou představu mají.
"Neřeknu vám to ale, protože cena je předmětem nabídky a jedním z kritérií, na základě kterého budeme vybírat vítěze," řekl Kešner.
Vítěz musí také splnit to, že bude mít k dispozici kvalifikované pracovní síly, nezbaví se lékařů a sester, kteří v zdravotnických zařízeních pracují a hlavně: má se zdravotnictvím zkušenosti.
"To předpokládá, že půjde o společnost, která jíž provozuje několik zdravotnických zařízení," dodává Kešner.
Takových společností je však v Česku jen velmi málo. V prvé řadě to splňuje například síť Agel, která má na Moravě několik nemocnic a za níž stojí ocelářský magnát Tomáš Chrenek.
"Ano, Agel se zajímal o železniční zdravotnictví, vyjednávali jsme s jejich člověkem Oldřichem Šubrtem. A stejně tak se o naše zdravotnictví zajímal Sotirios Zavalianis, jehož společnost také vlastní několik zdravotnických zařízení v Česku," řekl čerstvě odvolaný šéf železničních odborů Jaromír Dušek.
"Jenže zájemci chtěli železniční zdravotnictví spíš koupit a to jsme nechtěli dovolit," dodává Dušek.
I tak Agel spolu s firmou řeckého podnikatele Zavalianise zůstává favoritem, pokud se do soutěže přihlásí. Finančních skupin, které by měly zkušenosti s provozem více zdravotnických zařízení a mohly by investovat potřebné peníze do přístrojově zanedbaných železničních poliklinik, v Česku o mnoho víc není.
Mluvčí společnosti Tomáš Želazko se k tomu, zda se finanční skupina zúčastní soutěže, nevyjádřil. "Pro nás je nyní prioritní získat licenci na zdravotní pojišťovnu," uvedl pouze.