Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Dráhy nakupují poslední hlučné regionovy. Za evropské peníze

  10:18aktualizováno  10:18
Miliardové investice Českých drah do hlučných žluto-zelených vlaků Regionova definitivně končí. Se šumperskou společností Pars nova patřící pod Škoda Transportation podepsaly poslední kontrakt na 11 jednotek Regionova za 280 milionů korun. Další regionovy už dráhy nechtějí.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Jan Strouhal, MAFRA

Více než čtyři miliardy korun, které dráhy do nákupu regionov daly, zvýšily komfort cestování na českých lokálkách spíše jen vizuálně. Vozy se sice zvenčí řadě lidí líbí, uvnitř cestující ale čeká spíše šok.

Sice mají nové sedačky, nízkopodlažní nástup nebo nové toalety (které spousta pasažérů neumí zamknout a pak je překvapí uprostřed konání potřeby někdo jiný), jsou ale velmi hlučné. Měření MF DNES ukázala, že dokonce hlučnější než vozy 810, jejichž přestavbou regionovy vznikly.

Marné čekání na nový motorák

Podle Miroslava Vyky, prezidenta Svazu cestujících ve veřejné dopravě, jsou regionovy jen "oplechovaným trabantem". "Kromě sedaček a nízkopodlažnosti nenabízí zásadní zlepšení komfortu, které by přilákalo do vlaku více lidí," říká Vyka. Regionovy měly být původně jen nouzovým řešením pro české lokálky do dob, než tuzemští výrobci vyvinou nový motorák.

To se nakonec nestalo, dráhy proto začínají nakupovat nové vozy od švýcarské společnosti Stadler (vyrobené v Německu). Zbytek vozů 810 dráhy postupně modernizují samy: mění v nich podstatně levněji jen sedačky a motor. Dráhy se dostaly dokonce kvůli regionovám do bizarní situace: několik starých motorových vozů na přestavbu musely koupit ze Slovenska.

Poslední várka regionov je určena pro Pardubický, Moravskoslezský a Středočeský kraj. Po dokončení všech kontraktů budou mít dráhy celkem 210 dvoj- nebo trojdílných souprav Regionova. Všechny zakázky získal Pars nova v soutěžích, kde byl jediným zájemcem: nikdo jiný regionovy nedělá.
Jejich cena postupně vzrostla: z 21 milionů korun bez daně je teď dráhy nakupují za 25,5 milionu korun. Drahám poprvé na nákup přispěje Evropská unie.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Autobus Leo Express
Vlaky Leo Express budou jezdit až do Polska, společnost získala povolení

Český soukromý dopravce Leo Express získal povolení pro provoz osobní železniční dopravy v Polsku. Společnost tak může prodloužit železniční spojení z Prahy do...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Antimonopolní úřad zahájil správní řízení kvůli mýtnému tendru

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) zahájil správní řízení s ministerstvem dopravy kvůli miliardovému tendru na provoz elektronického mýtného systému...  celý článek

Na ostrově Svatá Helena, který leží v Atlantickém oceánu asi dva tisíce...
Dožil zde Napoleon. Teď dostává Svatá Helena první pravidelný letecký spoj

Na ostrově Svatá Helena, který leží v Atlantickém oceánu asi dva tisíce kilometrů na západ od afrického pobřeží, přistál v sobotu první pravidelný let....  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.