MF DNES zmapovala drážní zakázky na obnovu vozového parku za posledních pět let. Výsledné hodnocení není pro dráhy příliš pozitivní: například v Česku nakupované a vyráběné soupravy jsou často dražší než výrobky německé či švýcarské provenience.
Modernizace některých vozů přináší navíc velmi rozporuplné výsledky. Například některé regionovy jsou hlučnější než jejich třicet let staří předchůdci.
Nákupy drah proto začali zkoumat i auditoři, které tam poslal řídící výbor složený hlavně ze zástupců ministerstva dopravy.
"Zprvu se nevypisovaly žádné soutěže, všechno to šlo do Škodovky. Jsou to zbytečně vyhozené peníze, za které se mohlo pořídit více lepších vlaků," hodnotí zakázky šéf odborů Sosad a někdejší člen dozorčí rady drah Jaromír Dušek.
Nadprůměrné zisky
Donedávna Škodu vlastnila neprůhledná nizozemská společnost Appian Machinery. Často se spekulovalo i o tom, že za ní stojí šéf ČEZ Martin Roman. Ten to už dříve několikrát odmítl. Loni na podzim firmu oficiálně koupila čtveřice manažerů Škody a Appianu.
Bez ohledu na všemožné spekulace je však jedno jisté: Škoda Transportation vykazuje na české strojírenství nadprůměrnou ziskovost. Její hodnoty převyšují i takové konkurenty, jakým je například německý Siemens.