Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Dráhy nakupují vlaky za miliardy, jejich zadluženost přitom roste

  0:24aktualizováno  0:24
České dráhy dokončují nákup šestnácti jednotek Viaggio Comfort, přezdívaných Railjet, od společnosti Siemens. Nákup za necelých pět miliard však vyvolává otázky. Třeba kde ČD peníze vezmou, nebo jestli bude pro vlaky využití.

Rakouský rychlovlak Railjet | foto: www.siemens.com

"Bude využito vícezdrojové financování, které bude zahrnovat například vlastní zdroje nebo dluhopisy," řekl mluvčí drah Petr Šťáhlavský. K detailnímu odkrytí financování se však dráhy příliš nemají. Finanční šéf Michal Nebeský dodal, že půjde třeba o zdroje z příjmů z prodeje zbytného majetku nebo například z kapitálového trhu.

V červnu dráhy úspěšně prodaly várku pětiletých dluhopisů, které jim přinesly přes 7 miliard korun. Z nich firma podle pololetní zprávy ještě příliš neutratila. Rozjeté má však současně objednávky na další nové a modernizované vozy v řádu miliard. Dluhopisy jsou navíc jen na pět let a nedá se očekávat, že za tu dobu by si railjety na sebe samy vydělaly. 

Zadluženost drah přitom rychle roste: ještě v roce 2008 měly úvěry ve výši 11,5 miliardy korun, letos v pololetí už 28 miliard. Ukazatel celkové zadluženosti (podíl cizích zdrojů k vlastním aktivům) stoupl z 36 na 50 procent. Dráhy tvrdí, že je to stále málo v porovnání s jinými zahraničními dopravci. Většina peněz jde na dlouhodobě zastaralý vozový park. Jaká hranice zadluženosti je pro firmu strop, nechce vedení drah uvést, mluví jen o maximálním dluhu ve výši pětinásobku hrubého zisku. Podle toho by mohly letos dráhy mít maximálně 15 miliard dluhů.

Proti dalšímu zadlužování Českých drah už v minulosti vystoupilo ministerstvo financí, ale jeho nesouhlas dráhy neřešily. Dnes je ministerstvo smířlivější, i díky udělení ratingu drahám na jaře. "Obnova vozidlového parku by měla být uskutečněna pouze v takovém rozsahu, aby nevznikal přebytek nabízené přepravní kapacity. V tomto smyslu je veden permanentní tlak na orgány Českých drah," řekl mluvčí ministerstva Ondřej Jakob.

Deutsche Bahn jednají i s RegioJetem

Jasné není ani to, kam dráhy nové vlaky nasadí. Z plánované trasy do Hamburku může sejít, německé Deutsche Bahn souběžně jednají s RegioJetem Radima Jančury. Ten navíc včera státu nabídl, že od příštího prosince převezme zdarma i vlaky mezi Břeclaví a Prahou, které dosud stát dotuje zhruba sto miliony korun.

Proti nákupu railjetů dlouhodobě protestuje Škoda Transportation, jež od drah získala dosud největší objem zakázek. I když její protesty zamítl antimonopolní úřad, Škoda boj nevzdává. Podle ní totiž její nové lokomotivy, které drahám dodá, neumějí s railjety "mluvit".

"Ta souprava k tomu není přizpůsobená. Snažili jsme se jednat, ale žádná dohoda není," uvedl šéf Škody Josef Bernard. Siemens i dráhy to však odmítají. "To je jen hra z jejich strany," tvrdí šéf drah Petr Žaluda. Pokud by si lokomotiva s railjety nerozuměla, musely by dráhy nakoupit další lokomotivy nad plán.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Kromě posilování prodejů v maloobchodu zrychlily v létě prodeje plechovkových...
Pivo v plechovkách stále roste. Prodalo se ho až o 80 procent víc než loni

Obliba piva z obchodních řetězců, a zejména toho plechovkového, dál roste v neprospěch moku prodávaného v hospodách. Potvrzují to odhady Českého svazu pivovarů...  celý článek

Ivan Bartoš při volební superdebatě iDNES.cz a MF DNES v pražském hotelu...
Lidé na volby prosázeli už 60 milionů. Hitem jsou sázky na Piráty a SPD

Volby jsou sice až v pátek, ale sázkaři mají jasno už teď. Vyhraje je hnutí ANO, naprosto bez diskusí. Druhá ČSSD bude ráda, že předstihne třetí komunisty. A...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Za hospodu kulturnější. Bývalí manažeři Prazdroje rozjíždějí novou skupinu

Bývalí manažeři Plzeňského Prazdroje rozjíždějí novou hospodskou skupinu, kterou pojmenovali Hospodska. Chtějí, aby hospoda byla místem setkávání a diskuzí....  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.