"Bude využito vícezdrojové financování, které bude zahrnovat například vlastní zdroje nebo dluhopisy," řekl mluvčí drah Petr Šťáhlavský. K detailnímu odkrytí financování se však dráhy příliš nemají. Finanční šéf Michal Nebeský dodal, že půjde třeba o zdroje z příjmů z prodeje zbytného majetku nebo například z kapitálového trhu.
V červnu dráhy úspěšně prodaly várku pětiletých dluhopisů, které jim přinesly přes 7 miliard korun. Z nich firma podle pololetní zprávy ještě příliš neutratila. Rozjeté má však současně objednávky na další nové a modernizované vozy v řádu miliard. Dluhopisy jsou navíc jen na pět let a nedá se očekávat, že za tu dobu by si railjety na sebe samy vydělaly.
Zadluženost drah přitom rychle roste: ještě v roce 2008 měly úvěry ve výši 11,5 miliardy korun, letos v pololetí už 28 miliard. Ukazatel celkové zadluženosti (podíl cizích zdrojů k vlastním aktivům) stoupl z 36 na 50 procent. Dráhy tvrdí, že je to stále málo v porovnání s jinými zahraničními dopravci. Většina peněz jde na dlouhodobě zastaralý vozový park. Jaká hranice zadluženosti je pro firmu strop, nechce vedení drah uvést, mluví jen o maximálním dluhu ve výši pětinásobku hrubého zisku. Podle toho by mohly letos dráhy mít maximálně 15 miliard dluhů.
Proti dalšímu zadlužování Českých drah už v minulosti vystoupilo ministerstvo financí, ale jeho nesouhlas dráhy neřešily. Dnes je ministerstvo smířlivější, i díky udělení ratingu drahám na jaře. "Obnova vozidlového parku by měla být uskutečněna pouze v takovém rozsahu, aby nevznikal přebytek nabízené přepravní kapacity. V tomto smyslu je veden permanentní tlak na orgány Českých drah," řekl mluvčí ministerstva Ondřej Jakob.
Deutsche Bahn jednají i s RegioJetem
Jasné není ani to, kam dráhy nové vlaky nasadí. Z plánované trasy do Hamburku může sejít, německé Deutsche Bahn souběžně jednají s RegioJetem Radima Jančury. Ten navíc včera státu nabídl, že od příštího prosince převezme zdarma i vlaky mezi Břeclaví a Prahou, které dosud stát dotuje zhruba sto miliony korun.
Proti nákupu railjetů dlouhodobě protestuje Škoda Transportation, jež od drah získala dosud největší objem zakázek. I když její protesty zamítl antimonopolní úřad, Škoda boj nevzdává. Podle ní totiž její nové lokomotivy, které drahám dodá, neumějí s railjety "mluvit".
"Ta souprava k tomu není přizpůsobená. Snažili jsme se jednat, ale žádná dohoda není," uvedl šéf Škody Josef Bernard. Siemens i dráhy to však odmítají. "To je jen hra z jejich strany," tvrdí šéf drah Petr Žaluda. Pokud by si lokomotiva s railjety nerozuměla, musely by dráhy nakoupit další lokomotivy nad plán.