Přibude také vlaků kolem velkých měst. Více spojů pojede z Prahy do Kladna či do Strančic ve směru na Benešov. Na Ostravsku zase začnou jezdit přímé spoje z Opavy až do Českého Těšína.
Více peněz od krajů
V letošním roce platí kraje a ministerstvo dopravy drahám přes 8 miliard korun na úhradu ztráty, které osobní vlaky dosahují. "Příspěvek ministerstva letos činí 3,6 miliardy, v příštím roce počítá rozpočet ministerstva s necelými čtyřmi miliardami korun," upřesnil Petr Moravec.
S nárůstem počítají dráhy i v platbách od krajů. "Předběžná jednání počítají zhruba se 4,9 miliardy korun," dodal Moravec. Letos regiony přispívají drahám 4,5 miliardy. Pokud se obě částky potvrdí, půjde do železniční dopravy v příštím roce téměř 9 miliard.
Všechny kraje potvrdily stávající objem přepravy. Výrazný nárůst nastal podle Moravce pouze v Praze a ve Středočeském kraji. Ostatní kraje setrvávají na stávajících objemech.
Cesta vlakem podraží
Podle nového jízdního řádu dráhy denně vypraví 7 187 vlaků. Oproti současnému jízdnímu řádu ujedou vlaky o 3,6 procenta více kilometrů. "Těch 7 187 spojů denně je mírný pokles - nárůst máme v dálkové dopravě, nikoliv v regionální. Nárůst počtu kilometrů je způsobený především prodloužením tras některých vlaků," vysvětlila ředitelka odboru dopravy a osobní přepravy Luďka Hnulíková.
Od poloviny prosince začne také jezdit část ze čtyřiceti rekonstruovaných vagonů pro vlaky vyšší kvality. Vozový park to však příliš neomladí - jeho průměrné stáří se stále bude blížit třiceti letům.
Cesta vlakem ale podraží. Ceny jízdenek na všechny vzdálenosti stoupnou plošně o dvě koruny. Víc se bude platit i za kartu In-Zákazník, která umožňuje cestování s 25procentní slevou. Průkazka na tři roky bude od 14. prosince stát 990 korun místo stávajících 600. - čtěte Vlaky zrychlí a zdraží
Může se hoditJízdní řády na iDNES.cz Na stránkách www.jizdnirady.cz můžete nově vyhledávat spojení nejen v autobusové, vlakové a městské hromadné, ale i v letecké dopravě. Vlakové jízdní řády se zároveň rozšířily o databázi výluk Českých drah. |
Dráhy zároveň ruší slevu In-Junior, která umožňovala cestovat mladým do 26 let s 50procentní slevou z plného jízdného. Jednoroční průkazka stála 600 Kč. Studentské jízdné, které je ze zákona povinné a uplatňuje se na trasu, po níž studenti dojíždí do školy, zůstává zachováno.
Kilometrická banka - sešitek s předplacenými dvěma tisíci kilometry, které cestující postupně projíždí, podraží z 1 800 na 2 000 korun. Za poslední rok půjde už o třetí zdražení - přesně před rokem stála banka 1 400 korun.
Přehled hlavních změnPraha - Brno Přestanou jezdit tzv. brněnské expresy, nahradí je vlaky vyšší kvality Euro a InterCity, které budou během dne jezdit každou hodinu. Trasu mezi Prahou a Brnem urazí za 2 hodiny a 44 minut, v opačném směru pojedou o čtyři minuty déle. Oproti předchozím letům se jedná o několikaminutové zpomalení. Cestující pendolinem stráví na cestě do Brna bez pár minut dvě a půl hodiny. Se stejným časem počítají na této trase také jízdní řády většiny autobusů. . Praha - Ostrava Pendolino se poprvé dostane pod hranici tří hodin, vlaky Euro a InterCity, které pojedou každé dvě hodiny, pak více než 350 kilometrů urazí za tři a tři čtvrtě hodiny. . Praha - Olomouc Rychlíky, expresy či pendolina budou stejně jako v letošním jízdním řádu jezdit mezi oběma městy v průměru každou půlhodinu. Pendolino zvládne trať za necelé dvě a čtvrt hodiny. Vlaky zatím nebudou využívat tzv. nové spojení mezi pražským hlavním nádražím a Libní - z Prahy budou vyjíždět i nadále oklikou přes Vršovice. Důvodem je rekonstrukce trati mezi Libní a Běchovicemi. Po jejím dokončení vlaky o dalších pár minut zrychlí. . Praha - České Budějovice Rychlíky mezi oběma městy budou jezdit každou hodinu, cesta jim zabere necelé dvě a tři čtvrtě hodiny. Cestující se však stejně jako letos budou muset občas obrnit trpělivostí, protože na této trase probíhá rozsáhlá rekonstrukce trati. Vlaky tak mohou jet odklonem, případně budou v části trasy nahrazeny autobusy. . Praha - Ústí nad Labem Mezinárodní vlaky do Německa doplní rychlíky jedoucí ve špičce každou hodinu. Cestující by se neměli setkávat se zpožděními zaviněnými modernizací tratě. Vlaky EuroCity zvládnou stokilometrovou trasu zhruba za hodinu. . Brno - Ostrava Po hodině se zde budou střídat rychlíky s méně zastávkami, které druhé a třetí největší město země spojí za dvě hodiny, a rychlíky, které budou mít více zastávek. Těm potrvá cesta o dvacet minut déle. Polovina trati zatím čeká na výraznější rekonstrukci - z Brna do Přerova je totiž dráha pouze jednokolejná, což na tuto vytíženou trasu nedovoluje poslat více vlaků. . Praha - Plzeň - Františkovy Lázně Na západ Čech se zatím cestující žádného zrychlení nedočkají, i nadále však mohou počítat s vlaky jedoucími každou hodinu. Dále za Plzní ve směru na Cheb však musí podobně jako na trase z Prahy do Budějovic počítat s výraznými omezeními způsobenými probíhající rekonstrukcí. |