Dráhy cestující o výluce informovaly pozdě. Ilustrační foto

Dráhy cestující o výluce informovaly pozdě. Ilustrační foto | foto: Otto Ballon Mierny, MAFRA

České dráhy a správce kolejí se přou, kdo může za nečekané rušení vlaků

  • 38
Cestující Českých drah ve čtvrtek čekalo při cestování na trati mezi Prahou a Kolínem nepříjemné překvapení. Bez varování alespoň den předem musely České dráhy zrušit celkem sedm párů osobních vlaků. Podle drah jde o chybu Správy železniční dopravní cesty, ta to však odmítá.

„Vliv výlukové činnosti ve stanici Úvaly. Z důvodu špatné přípravy podkladů ze strany SŽDC,“ napsaly České dráhy na svém webu v sekci, kde informují o mimořádnostech v provozu.

Podle mluvčího Radka Joklíka se kvůli zrušení vlaků obrátili na dráhy i Ropid zákazníci a zástupci městských částí s četnými stížnostmi, za které ale České dráhy podle něj nemohly.

„Chápeme, že při tak silné výlukové činnosti má SŽDC plné ruce práce. Povinností provozovatele dráhy je však předem prověřit, zda všechny vlaky místem plánované výluky projedou, nebo zda bude nutné některé z nich odřeknout. O tom musí včas informovat dopravce,“ řekl Joklík.

Podle něj musely ČD odříkat spoje operativně na základně požadavku dispečerů SŽDC a nemohly tak o změnách zákazníky informovat včas. „Pokud není dopravcům poskytnuta informace o tom, že výlukou dochází k omezení dráhy v takovém rozsahu, že nebude možné provést veškeré vlaky, nevědí, že je nutná žádost o zpracování výlukového jízdního řádu,“ vysvětluje Joklík. 

Důvodem omezení jsou práce na trati mezi Prahou – Běchovicemi a Úvaly. SŽDC odmítá, že by České dráhy o akci nevěděly. „Výlukové akce jsou v ročním plánu, prošly i střednědobým plánem až ke zmocnění a byly zahájeny,“ řekl Marek Illiaš z tiskového oddělení SŽDC.

Podle něj byly výluky s dopravci projednány. „Požadavek na nutnost zpracování výlukového jízdního řádu nebyl v tomto případě dotčenými účastníky včetně Českých drah vznesen. Pokud dopravce přijal v návaznosti na rozsah námi dopředu avizovaného omezení neadekvátní nebo nedostatečné omezení, nemůže z toho vinit SŽDC,“ dodal Illiaš. Podle Joklíka má ale SŽDC povinnost informovat dopravce o nedostatečné kapacitě. Na to má SŽDC i vlastní předpis.  

Další větší výluka v tomto úseku začne v sobotu a potrvá až do 2. března, část vlaků bude jezdit odklonem přes Nymburk.