Rakouský rychlovlak Railjet

Rakouský rychlovlak Railjet | foto: www.siemens.com

Dráhy nesmějí koupit vlaky od Siemensu, řekl antimonopolní úřad

  • 256
Úřad pro ochranu hospodářské soutěže zakázal předběžným opatřením Českým drahám koupit šestnáct jednotek Railjet od společnosti Siemens za téměř pět miliard korun. Největší investice do dálkových vlaků v historii české železnice tak může přijít vniveč.

Informaci potvrdil mluvčí Českých drah Radek Joklík. "Máme to od ÚOHS již oficiálně. České dráhy považují toto opatření za nedůvodné a budou se bránit právní cestou," uvedl Joklík.

Vyjádření ÚOHS redakce MF DNES zjišťuje.

Dráhy nesmějí do konečného rozhodnutí ÚOHS se Siemensem uzavřít smlouvu na vlaky v hodnotě téměř 5 miliard korun. Návrh na předběžné opatření podala Škoda Transportation. Ta tvrdí, že je drahám schopna nabídnout levnější vlaky ve srovnatelné kvalitě. Navíc říká, že jsou railjety jezdící až 230kilometrou rychlostí v hodině zbytečné, protože se u nás jezdí jen 160 kilometrovou rychlostí. Dráhy je ale chtějí nasadit na mezinárodní spoje, kde takovou rychlost využijí.

Škoda poprvé upřesnila, jaký vlak chce nabídnout: po předělaných elefantech začala mluvit o vagonech na 200 kilometrů v hodině. Nejde o české vagony, ale o vozy od zahraničního výrobce, kterého firma nechce zveřejnit. Podle ředitele společnosti Josefa Bernarda jezdí ve světě už stovky podobných vagonů. "Tyto by se ale vyráběly v Česku," říká Bernard.

Nejspíše by jejich výrobu měla na starost společnost Pars nova, jedna z dceřinných firem Škody Transportation, kterou dosud živí hlavně modernizace starých motoráků na regionovy. Nové vozy jsou prý schopni dodat do 18 až 24 měsíců. Na nové lokomotivy od Škody ale dráhy čekají už sedm let.

Tuzemský výrobce vyrábějící vlaky a tramvaje s průměrnou marží kolem dvaceti procent současně zahrál i na jiné vlastenecké struny: například ztrátu pracovních míst nebo likvidaci českého vagonářského průmyslu.

Dráhy považují nákup railjetů za velmi výhodný kvůli ceně i rychlému dodání. Srovnání s tendry v okolních zemích jim dává za pravdu. Například vagony pro slovenské železnice jen na 160 kilometrů v hodině vyšly zhruba o tři miliony za kus dráž než od Siemensu. Škoda se snažila zpochybnit i přepočet na jednu sedačku, ve svých tabulkách ale použila nesprávná čísla.

Škoda chce od drah otevřenou soutěž, sama v minulosti získala ale některé zakázky zcela bez soutěže nebo v soutěžích, kde dráhy vypsaly podmínky tak, že se přihlásila jen Škoda.

"Rozhodnutí o předběžném opatření respektujeme a chápeme jej jako krok k získání více času pro přijetí správného rozhodnutí," řekl mluvčí společnosti Siemens Pavel Kaidl. "Srovnatelná nabídka konkrétního produktu v poměru cena - výkon - čas dodání na českém trhu totiž neexistuje," dodal.