Podle mluvčího drah není na modernizaci vagonů, které patří mezi ty nejkvalitnější v depech ČD, nic divného.
"Nároky na pohodlí jsou stále vyšší, proto jsme se rozhodli tyto vozy ještě vylepšit a zvýšit komfort na naprostou špičku," uvedl Ondřej Kubala.
Aby dráhy nemusely složitě hledat potřebné peníze, využijí tzv. zpětný leasing. Čtyřicet vagonů nejprve odprodají vítězné firmě tendru za 510 milionů korun, ta je následně opraví a dráhy jí budou následujících deset let splácet mezi sty a 120 miliony ročně – o takové částce alespoň hovoří zveřejněné podmínky tendru.
Ve výsledku tak přijde oprava jednoho vozu na dvanáct až sedmnáct milionů korun, což je zhruba čtvrtina ceny nového. "Celkovou změnou projde interiér i exteriér vozu, nepůjde jen o dosazení klimatizace," řekl Kubala.
Právě klimatizace však bude nejnákladnější položkou, která přijde na několik milionů. Vagony by také mohly dostat nové toalety, které je možné využívat i ve stanici, nová sedadla či okna.
V dalších letech chtějí dráhy vylepšit i zbylé, již jednou modernizované vozy, na které se nyní nedostane.První rekonstrukce by měly začít v lednu příštího roku, po jejich skončení chtějí dráhy nasazovat vozy na mezinárodní spoje či expresy z Prahy do Brna.
Zájemci se mohou do soutěže hlásit do konce října. Dřívější rekonstrukce provedla firma Movo Plzeň, podle jejího ředitele Jana Lukeše se už informovala i o podmínkách nynějšího tendru. "Víc k tomu ale zatím říci nemohu," uvedl Lukeš.
Kromě českých společností by o zakázku mohly mít zájem například slovenská ŽOS Vrútky či maďarská DVJ Dunakeszi.
Koženky se opravovat nebudou
Nového hávu se na rozdíl od modernizovaných vozů nedočkají nejrozšířenější rychlíkové vagony s červenými koženkovými sedačkami. "Jsou postaveny na podvozcích, které umožňují maximální rychlost 140 km/h. Pro modernizaci je to málo," argumentuje Kubala.
Vyšší než 140kilometrovou rychlostí však zatím mohou jet vlaky v Česku pouze na zhruba čtyř stech kilometrech tratí z celkových devíti a půl tisíce. Ani tam ale nemohou svištět rychleji než stošedesátkou.
Koženkové sedačky by se podle mluvčího mohly do budoucna dočkat alespoň přečalounění. Cestující by se s tímto typem vagonu, který se začal dodávat v 60. letech, měli podle drah setkávat ještě dalších dvacet až dvacet pět let.