Dráhy podvádějí, aby vymohly vyšší dotace

- České dráhy s vědomím ministerstva dopravy již šest let podvádějí stát a připravují jej o miliardy na dotacích. Tvrdí totiž, že na osobní dopravě prodělávají víc, než je tomu ve skutečnosti. Čím větší ztrátu vykážou, tím více peněz ze státního rozpočtu chtějí. Nejvyšší kontrolní úřad zjistil tuto skutečnost již v roce 1995 a od té doby na ni upozorňuje ministerstvo dopravy.

To, že dráhy dostávají ze státního rozpočtu víc, než na co mají nárok, nepřímo potvrzuje loňská vládní zpráva o hospodaření Českých drah. Podle expertního odhadu potřebovala železnice zhruba čtyřmiliardovou dotaci, nakonec však vymohla miliard šest.

Správní rada Českých drah, která dohlíží na chod tohoto státního podniku, o manipulaci s čísly údajně neví. "Dosud žádná ze zpráv NKÚ se na správní radě neobjevila," říká generální inspektorka drah Květoslava Kořínková.

Vedení železnice jí totiž žádnou kontrolní zprávu nepředalo a sám NKÚ ji zveřejnit nesmí.
Zástupci Českých drah se brání tím, že ministerstvo dopravy způsob vykazování ztrát schválilo. "Způsob účtování nákladů jsme ministerstvu předložili a oni k němu žádné výhrady neměli," říká mluvčí drah Petr Šťáhlavský.

To ovšem ministerstvo popírá.

"Žádný takový návrh jsme nedostali," tvrdí náměstek ministra dopravy a šéf správní rady drah Jaroslav Vrána.

Drahám nevadí vyšší náklady
Zatímco si v Českých drahách kontroloři doslova podávají dveře, vedení podniku zůstává klidné. Ministerstvo dopravy, které pro dráhy dotace získává, má totiž ve vrcholovém orgánu železnice pouze dva hlasy proti dvanácti. "Fakticky tak nemá ministerstvo šanci cokoliv ovlivnit," říká první náměstek ministra dopravy a šéf správní rady Jaroslav Vrána.

Čím se ovšem musí železnice zabývat, jsou závěry jejich vlastní inspekce. "V podstatě se s kontrolním úřadem doplňujeme, takže dohromady dávají zprávy obou institucí o drahách poměrně přesný obrázek," říká generální inspektorka drah Květoslava Kořínková.

Její kolegové přišli nedávno na to, že dráhy nejen přesunují náklady, jak se jim hodí, ale podobné čáry dělají i s dotacemi.

Přestože peníze od státu dostává železnice na celou svou síť, financuje z nich pouze hlavní tratě.

Tím mohou také regionální tratě uvádět jako ztrátové. "Přitom zkušenosti ze soukromých místních tratí ukazují, že tomu tak není," říká Vrána. "Nedávno se mi chlubil majitel Jindřichohradecké dráhy, že je letos v černých číslech, a měl radost, že bude poprvé platit daně," dodává Vrána s tím, že jde možná o historicky první výdělečnou železnici v zemi.
Na rozdíl od zjištění kontrolního úřadu ovšem podle generální inspektorky České dráhy závěry vlastní kontroly tolik nepřehlížejí.

"Vedení drah musí správní radě předložit způsob i dokončení řešení příslušného problému. Což se zatím daří," říká Kořínková.

Například dotace do regionálních tratí by podle ní měly být vyřešeny.

Podle zástupců Českých drah není současný stav jiný než kdykoli předtím. Tvrdí, že jde dnes pouze o osobní spory mezi vedením ministerstva a železnice. "Zpráv NKÚ už tu bylo několik a vždy se vytahovaly v okamžiku, když potřeboval někdo někoho odvolat," říká mluvčí drah Petr Šťáhlavský.