Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Dráhy pokřtily vlajkovou loď pendolino

  12:50aktualizováno  12:50
České dráhy pokřtily pendolino. Předvedly svůj nejmodernější vlak hostům a novinářům na trati z Prahy do Ostravy. Čeští cestující zvyklí na zastaralá vozidla zřejmě v komfortním pendolinu uvěří drahám, že jedou vlakem 21. století. Za západní standard si ale budou muset připlatit.

Supercity "odstartovalo" z nádraží v Praze-Holešovicích tři minuty po deváté ráno. Sedmivozová souprava byla plná. Místo průvodčích vyrazily do uliček vlaku dívky s občerstvením, oblečené do modrošedých mikin s logem pendolina.

Do pohodlných sedaček - modrých ve druhé a červených v první třídě - usedli ministři dopravy a informatiky, zástupci ČD, výrobce pendolina firmy Alstom, odborový předák Jaromír Dušek nebo třeba železniční fanda a moderátor Eduard Hrubeš.

Proč se dráhy rozhodly kotvit svou "vlajkovou loď" právě v Holešovicích, kudy projíždí jen několik rychlíků? Lidé, kteří přijedou do Prahy ze západních či jižních Čech a chtěli by pokračovat pendolinem, si tak musí koupit jízdenku na metro a jet do Holešovic.

Podle mluvčího ČD Pavla Tesaře za to může stavba tunelů pod Vítkovem. Kvůli ní bude několik významných tratí přes rok napojeno na hlavní nádraží jedinou kolejí. Ta by už další vlaky nezvládla. Po skončení stavby budou na hlavní jezdit i pendolina.

Další zastávkou jsou Pardubice. Rychlovlak dorazil do města na Labi za 52 minuty. Jízdní řád mu dává na zdolání 104 kilometrů o čtyři minuty víc. Kromě nových souprav ovšem zkracují jízdní dobu i modernizované úseky koridorů.

Za Pardubicemi vlak uhání stošedesátkou
Na dlouhém rovném úseku za Pardubicemi strojvůdce nastavil jako cílovou rychlost 160 kilometrů v hodině. Rychleji vlaky na českých kolejích nemohou jet. Pendolino tak ani zdaleka nepředvede svou sílu, vždyť ze sebe dokáže dostat až 230 km/h.

"Dámy a pánové, náš vlak poprvé dosáhl rychlosti sto šedesát kilometrů v hodině," hlásil za pár okamžiků vlakovým rozhlasem moderátor Jakub Železný. Stošedesátkou však na přímé trati mohou jet i klasické soupravy tažené lokomotivou.

Teprve v četných obloucích za Chocní mohlo pendolino začít šetřit čas. Naklápěcí systém mu dovoluje projíždět "zatáčky" rychleji než vagony tažené lokomotivou. Do Olomouce tak pendolino dorazilo o 34 minut dříve než běžné rychlíky.

"Dovolte, abych vás přivítal na palubě supervlaku. Tohle je budoucnost dopravy Českých drah," nechal se unést moderní technikou ministr dopravy Milan Šimonovský, když za Olomoucí svolal do sedmého vozu tiskovou konferenci.

Přítomnému primátorovi Ostravy Aleši Zedníkovi jedním dechem slíbil, že do centra Moravskoslezského kraje dovede kromě šesti párů pendolin také dálnici. Kromě Ostravy budou rychlovlaky jezdit od pondělí také do Brna a Břeclavi.

Pendolino zatím nesmí za hranice
Na zahraniční tratě se podívají se zpožděním. Na Slovensku, v Rakousku a Německu totiž vozidlo ještě nebylo schváleno. Podle generálního ředitele Českých drah Josefa Bazaly by do Bratislavy a Vídně mělo zajíždět nejpozději od února.

Ostatně změny termínů provázely pendolino od samého počátku. Vždyť soutěž na dodávku deseti jednotek vyhlásil dopravce již před deseti lety, první měla být dodána do České republiky v roce 1997. Nakonec jich České dráhy koupily sedm.

Na vlacích SC a EC jich bude nasazeno vždy šest, jedna jednotka je záložní. To podle Českých drah stačí. "Při zkušebním provozu do Děčína se ani jednou nestalo, že by pendolino nejelo kvůli technické poruše," argumentuje mluvčí Pavel Tesař.

"V posledním půlroce jsme vyřešili všechny problémy technického rázu," věří pendolinu také šéf ČD Bazala. Pokud by přeci jen musela zaskočit klasická souprava, dráhy by cestujícím zřejmě vrátily část jízdného, naznačil mluvčí Petr Šťáhlavský.

Za rychlost se platí
A jízdné není nikterak nízké - první třída z Ostravy do Prahy stojí 600 korun, druhá o stovku méně. Cesta z Prahy do Pardubic za 400, respektive 300 korun. Pendolina by tak mohli hojně využívat hlavně studenti, kteří zaplatí poloviční jízdné.

Někdo si ale za rychlost rád připlatí. V Ostravě-Svinově modro-šedo-žlutý rychlovlak zastavil ve 12:21. Cestu z Prahy tak urazil za tři hodiny a osmnáct minut. Po dokončení všech úseků koridoru by mohl jízdní dobu stáhnout ke třem hodinám.

"O čase pod tři a půl hodiny se nám dlouho snilo," svěřil se šéf Správy železniční dopravní cesty Jan Komárek. Ministryně informatiky Dana Bérová věří, že pendolino změní přístup lidí ke službám ČD. Nakonec ho symbolicky pokřtili fotbalisté Baníku.

Když se vlak rozjížděl zpět do Prahy, na sousední koleji s hlasitým skřípěním brzdil posprejovaný osobák z Přerova. Pasažéři se ohlíželi za pendolinem přes okna, na nichž se srážel vlhký chlad. Do Svinova se vrátila každodenní realita české železnice.

ČTĚTE TAKÉ:
Dráhy prodávají jízdenky na pendolino přes internet

Autoři:


Nejčtenější

Falešný „smažák“, pangas místo candáta. Restaurace dál klamou zákazníky

Smažené sýry restaurace občas nahradí takzvanými analogy, které se méně...

Klamání hostů náhražkami potravin z restaurací nemizí. Místo Plzeňského Prazdroje dostávají zákazníci pražského podniku...

Dostanu o 5 Kč na hodinu navíc? Beru. Firmy tápou nad odchody zaměstnanců

Ilustrační snímek

Potravinářské řetězce, sklady nebo pošta mají jedno společné: až třetina zaměstnanců tam nevydrží déle než rok. Nemají...



KVÍZ: Maturita z piva. Vyzkoušejte se, jak znáte značky, hospody i pijany

Šikovný hospodský umí načepovat hladinku, šnyt i mlíko.

V předchozím pivním kvízu jsme vás zkoušeli hlavně z výroby piva, tentokrát to bude více ze života - co pijeme, jak to...

ČSA se vracejí do minulosti. Aerolinky vymění flotilu airbusů za boeingy

Ilustrační snímek

České aerolinie čeká během následujících měsíců velká výměna provozovaných letadel. Do dvou let mají ve flotile...

Mám obavu, že přijde nová světová hospodářská krize, varuje Zeman

Prezident Miloš Zeman při setkání se zástupci německých firem, které investují...

Prezident Miloš Zeman se obává další světové hospodářské krize. Podle něj za každou takovou krizí stojí „blbost...

Další z rubriky

Černá a bílá půda? Jihoafrický prezident chce vrátit pozemky černochům

Cyril Ramaphosa byl svého času chráněncem Nelsona Mandely, nyní směřuje do...

Jihoafrický prezident plánuje, že napraví křivdy koloniální minulosti a předá půdu vlastněnou bělochy do rukou...

Odhad: Češi utratí do Vánoc za hračky přes tři miliardy korun

Pardubická společnost eBrána otevřela po Velikonocích Family & Job Friendly

České domácnosti letos utratí za hračky před Vánocemi přes 3,1 miliardy korun, což je o 100 milionů více než loni....

Řidič autobusu jako akční hrdina, dopravní podniky lákají nové zaměstnance

Ilustrační snímek

Dopravní podniky osmi českých měst spustily tento týden reklamní kampaň, kterou lákají nové zaměstnance na místa...



Najdete na iDNES.cz