"Nakonec jsme se dohodli, že budeme pokutovat jen ty spoje, kdy bylo zavinění drah zřejmé, například organizační důvody nebo když četa nenastoupila do vozu včas. Zpoždění, která byla dána například opravou koridorů, jsme nakonec nepokutovali," řekl iDNES.cz mluvčí Olomouckého kraje Tomáš Kocych.
Celkem se tak jednalo o více než sto spojů za první tři čtvrtletí loňského roku. Kraj škody vyčíslil loni v listopadu a za zbývající měsíce peníze nepožadoval, i když napočítal dalších 36 zpoždění. Podle Kocycha zatím není jasné, zda dráhy zaplatí v hotovosti, nebo se částka započte vůči nějakým závazkům kraje.
Kraj počítá s tím, že s drahami bude spolupracovat i nadále. Dráhy přislíbily, že budou cestující lépe informovat, vytipují prioritní spoje a budou se snažit o lepší fungování. Letos dráhy obdrží od Olomouckého kraje na úhradu ztráty 312 milionů korun.
Kraj již s ČD podepsal i smlouvu na příští rok. Ta počítá s nižšími pokutami za případná další zpoždění. Dosud mohl kraj požadovat zhruba dvacet tisíc korun, nyní to bude asi polovina. V případě, že se spoj opozdí kvůli technické závadě, bude částka ještě nižší, asi 1 200 až 1 300 korun. "Je to kompromis," komentoval nové smlouvy Kocych a dodal, že dráhy prosazovaly mnohem nižší sankce.
Dráhy jsou přesto s výsledkem jednání o výši sankce spokojeny. "Považujeme to za úspěšné jednání především, v tom, že kraj uznal naše argumetny a pokutu nakonec snížil," řekl mluvčí Českých drah Ondřej Kubala.
Rozhodnutí Olomouckého kraje udělit železničářům sankci za zpožďování vlaků přispělo k tomu, že možnost penalizace ČD požadovaly v nových smlouvách i regiony, které sankci v dřívějších dohodách neměly. Podle Moravce již ČD mají uzavřenu smlouvu na letošní rok se všemi kraji, dodala agentura ČTK. S žádnými dalšími kraji se ale podobné řízení nevede.