Zájem o železniční spojení na této trase vzrostl o desítky procent poté, co v minulém týdnu začaly dlouhodobě plánované opravy brněnské dálnice (více čtěte zde).
"Trend nárůstu počtu cestujících ze začátku týdne pokračoval i ve středu," uvedl mluvčí Českých drah Radek Joklík. Pokud zájem cestujících neopadne ani v příštím týdnu, zvažují ČD zavedení dalšího páru spojů. Ten by jezdil v nejvytíženější den, kterým je pátek. Dosud dráhy provozují dva páry vlaků ve všední den.
Letos v únoru přitom naposledy vyjely po necelém měsíci provozu dva vlaky z původních celkových šesti, ostatní čtyři soupravy pak prošly zkrácením. Dráhy vysvětlovaly rušení tím, že na trase mezi Prahou a Brnem došlo ke snížení kapacity kvůli některým výlukám.
Podle informací MF DNES byly však D1 Expressy velmi málo vytížené a průměrná obsazenost byla kolem dvaceti pěti procent. Dráhy tak vlaky zkrátily a běžně soupravy jezdily jen jako třívozové.
Obsazenost vlaků, které dráhy provozují bez dotací na vlastní komerční riziko, však v minulých dnech podle ČD dosáhla v ranní špičce zhruba 90 procent. Ještě před měsícem považovaly dráhy 60procentní obsazenost v exponovaných časech za úspěch. V průměru spoje Českých drah jezdí obsazené z jedné čtvrtiny.
Oprava dálnice D1 začala dopravními uzavírkami v úsecích mezi Větrným Jeníkovem a Jihlavou a mezi Lhotkou a Velkou Bíteší. Celkem je na opravy připraveno 21 úseků od Mirošovic na 21. kilometru po exit Kývalka na 182. kilometru. Práce potrvají šest let a mají celkem stát zhruba 14 miliard korun.