Je to takřka jediná společnost z českého železničního průmyslu, která není součástí Škody Transportation.
Za modernizaci vagónů zaplatí dráhy 837 milionů korun, prvních 24 bude hotových ještě letos. Jeden vagón tak vyjde na necelých třináct milionů korun. Jde o jedny z nejstarších vagónů ve flotile ČD, byly vyrobené v roce 1969 a 1970.
Podle mluvčího ČD Petra Štáhlavského dojde k celkové modernizaci vozů. "Z pohledu cestujícího se jedná především o nový interiér se sedačkami potaženými prodyšným textilním potahem," říká Štáhlavský. Zmizí tak koženkové sedačky.
Cestující budou moci chodit na toaletu už i ve stanici, budou mít vlastní uzavřený systém. Na jedné straně vozu u nástupních dveří vznikne prostor upravený pro přepravu jízdních kol. "Novinkou jsou i předsuvné tlačítky snadno ovládané nástupní dveře, které jsou za jízdy bezpečnostně zajištěné," vypočítává Štáhlavský.
V tendru byla firma sama
Dráhy vypsaly na opravu vagónů otevřenou soutěž, přihlásil se ale jediný zájemce. Podle Štáhlavského je to především kvůli tomu, že jde o specifické vozy české konstrukce, které nezajímají zahraniční firmy. "Na Slovensku byly podobné typy vozidel zrušeny s ohledem na jiný typ dopravy," dodal.
Modernizované vlaky mají dráhy nasadit tam, kde už teď staré vagóny jezdí. Půjde o Liberecko, tratě mezi Trutnovem, Hradcem Králové a Doudleby nad Orlicí. Objeví se také na spojích z Prahy do Turnova nebo na železnici z Brna do Jihlavy či Veselí nad Moravou. Třicet tři vagónů už po železnici jezdí, dráhy je postupně modernizují od roku 2006.
Dráhy ale nyní za modernizaci zaplatí více než v minulosti. Za dřívější zakázku stejných vozů od roku 2006 zaplatily 259 milionů korun za 30 kusů, tedy 8,6 milionu korun za kus. Cena v letošní soutěži tak stoupla o 47 %. "Je to kvůli inflaci i nutným technickým změnám a vylepšení," tvrdí Štáhlavský.