Samotný Kousal variantu zrušení zákaznické Karty Z a plošného zlevnění obyčejného jízdného nepodporuje.
"Jsem zastánce spíše adresných slev a akčních nabídek, ale bude záležet na výsledcích analýz. Kromě přilákání cestujících do vlaků musím podle podnikatelského plánu udržet tržby nejméně podle podnikatelského plánu, tedy 5,4 miliardy korun," říká Kousal.
Dráhy totiž nejvíce ztrácejí cestující v několika pásmech. Na vzdálenost jízdy do deseti kilometrů (dvě pásma) přišly dráhy loni o šest milionů cestujících. Druhý největší propad - dva miliony lidí, měla železnice mezi 50 a 60 kilometry.
Kousal ani nepodporuje zrušení obyčejného jízdného, které je zhruba o polovinu vyšší než zákaznické a jezdí za něj převážně cizinci. "Pro ty je cesta vlakem u nás stále tři až čtyřikrát levnější než například v Rakousku," tvrdí Kousal.
Další podrobnosti o plánech drah čtěte ZDE |
Plošné zrušení obyčejného jízdného by musely České dráhy nahradit jinak. Proto by jízdné nekleslo až na současnou úroveň levnějšího zákaznického jízdného, ale bylo by o něco vyšší. Pro většinu cestujících by tak cesta vlakem nakonec zdražila.
V případě, že by se přece jen železnice rozhodla zrušit zákaznickou Kartu Z, kterou si letos koupilo 334 tisíc lidí, učinila by tak až na konci roku, kdy většině z nich vyprší platnost.