Vlaky budou jezdit každé dvě hodiny, spolu se spoji EuroCity a pendolino tak dopravce vypraví mezi oběma městy rychlý vlak každou hodinu. Expresy zastaví jen v Pardubicích, trasu urazí za necelé dvě a tři čtvrtě hodiny.
"Máme ambici stáhnout část klientely ze silnic," plánuje Jiří Kolář, náměstek šéfa drah pro osobní dopravu.
Cesta do Brna patří autobusům
Dosud trase mezi dvěma největšími českými městy jednoznačně vládnou autobusy. Linky Student Agency a Eurolines vyjíždějí každou půlhodinu až hodinu, doplňují je spoje dalších společností, které z Brna pokračují směrem na Zlín či na Slovensko.
Běžná cena za lístek na autobus se pohybuje mezi 150 a 180 korunami, doba jízdy pak mezi dvěma a půl a třemi hodinami.
Dráhy spoléhají na to, že cestující přitáhne do vlaku i vyšší spolehlivost a jistota, že se cesta neprotáhne třeba kvůli zacpané dálnici.
Závod Praha - Brno Bus, auto či vlak? Test iDNES.cz |
Náhodný cestující, který nevyužívá žádnou slevu Českých drah, zaplatí za lístek na vlak 294 korun, pokud využije spoj EuroCity, pak musí k ceně připočíst ještě šedesátikorunový příplatek.
Majitelé In-karty (dříve zákaznické jízdné) zaplatí 206 korun, s využitím Kilometrické banky přijde cesta na necelých 180 korun.
Jediná varianta, kdy vychází cesta vlakem levněji, je zakoupení jízdenky eLiška přes internet za 140 korun. Takto zvýhodněných lístků je ale velmi omezeně a k jejich nákupu je navíc potřebná některá ze slevových karet Českých drah.
Pendolino mění cenu
Už od začátku září se změní jízdné ve vlacích pendolino. Stávající jízdné nahradí nabídka SC Net, s níž budou moci cestující za jednu cenu použít v rámci kraje i další vlaky, které na pendolina navazují. Za pět set korun se tak nově dostanete nejen z Prahy do Ostravy, ale třeba i z Berouna do Českého Těšína. - více zde
Na kratších trasách ale pendolino podraží a pro mnohé cestující tak bude výhodnější koupit si zvlášť lístek a zvlášť příplatek na pendolino.
Porovnání cen v pendolinu | |||
Dosud | 2. třída | 1. třída | S In-kartou * |
Praha - Pardubice | 300 | 400 | 177 |
Praha - Olomouc | 400 | 500 | 278 |
Praha - Ostrava | 500 | 600 | 383 |
Praha - Brno | 400 | 500 | 292 |
Praha - Břeclav | 500 | 600 | 345 |
Pardubice - Ostrava | 400 | 500 | 278 |
Nově** | |||
Praha - Pardubice | 400 | 600 | 177 |
Praha - Olomouc | 500 | 750 | 278 |
Praha - Ostrava | 500 | 750 | 383 |
Praha - Brno | 400 | 600 | 292 |
Praha - Břeclav | 400 | 600 | 345 |
Pardubice - Ostrava | 500 | 750 | 278 |
Zdroj: ČD, * jízdenka + místenka 86 Kč, ** jízdenka platí i na regionálních tratích |
Novinkou, kterou ocení zejména milovníci dlouhého cestování, bude zavedení přímého lehátkového vozu z Prahy do černohorského letoviska Bar.
Dosud taková cesta trvá i s přestupy minimálně 24 hodin a lze předpokládat, že za zhruba stejnou dobu ji urazí i přímé lehátko.