Nový jízdní řád platný od 14. prosince zachovává drahám denní porci 295 tisíc kilometrů. V přepočtu tak vlaky každý den více než sedmkrát obkrouží zeměkouli.
Především u dálkových vlaků by měli cestující pocítit výraznější zkrácení jízdní doby díky dokončeným úsekům I. a II. koridoru.
Jestliže dodavatel rychlovlaků Pendolino splní všechny podmínky Drážního úřadu, budou tyto soupravy od 13. června příštího roku nasazeny jako vlak EuroCity J.G. Mendel na trase mezi Prahou a Vídní.
Jízdní doba se zkrátí skoro o půl hodiny. Úsporu o 51 minut by pak mělo přinést nasazení pendolina na celé trase Drážďany - Vídeň.
Z mezinárodní dopravy naopak zmizí vlaky EC 76/77 Comenius dosud jezdící na trase Praha - Budapešť - Praha. V úseku Praha - Břeclav a zpět je nahradí vlaky EC jedoucí do a z Vídně.
"Důležitou změnou je zrušení téměř všech regionálních spojů mezi ČR a Polskem. Zachovány zůstanou pouze dva páry osobních vlaků přes přechod Český Těšín," uvedly ČD.
Doma přibude vlaků InterCity
Vlaky Košičan, Ostravan a Jan Perner, které poměrně nedávno dráhy zařadily do kategorie Expres (bez příplatku) se v novém grafikonu vracejí do skupiny InterCity (příplatek 60 korun).
"Vede nás k tomu kritika cestujících, že vlaky jsou přeplněné a neplní svoje kriteria," komentoval změnu generální ředitel ČD Petr Kousal.
Většího komfortu by se měli cestující dočkat také v regionální dopravě. Především na trati Praha - Kolín, kde budou s výjimkou špičkových časů pracovních dnů jezdit výhradně moderní klimatizované jednotky řady 471.
V Brně a okolí začne fungovat integrovaný dopravní systém, jehož hlavním pilířem bude železniční doprava.
Dráhy se stále nedohodly se státem na způsobu úhrady ztrát z regionální dopravy, kterou si objednávají kraje. Pokud nedostanou uspokojivé záruky, možná přistoupí k výraznější redukci ztrátových spojů.
S novým jízdním řádem čekají na cestující také drobné změny v cenách jízdného. Dráhy zavádějí například víkendovou slevu pro rodiny. - zvláštní článek o tarifních změnách