Generální ředitel drah Petr Kousal ale tvrdí, že většina lidí pouze přejde do nově vznikajících dceřiných společností. Propustit ČD chtějí příští rok stejně jako letos asi 6000 lidí, dodal.
Odbory tak velké snižování počtu zaměstnanců odmítají a hrozí stávkou.
Pokles počtu zaměstnanců v roce 2005 o 14 tisíc na necelých 59 tisíc plánuje podnik ale jen v tzv. optimistické variantě. V ní počítal s letošním propuštěním asi 6000 lidí. Tento počet nakonec zřejmě dráhy opustí.
Propouštět podnik začal 1. dubna, kdy vzniklo u ČD 60 uzlových železničních stanic, na kterých se soustředí průřezové činnosti. Snižovat se bude také počet dep kolejových vozidel a opraven.
Předseda největší odborové centrály na dráze Odborového sdružení železničářů Jaromír Dušek míní, že není na místě ani letos plánované propuštění 6000 lidí. Loni totiž železničáři odpracovali skoro šest milionů přesčasových hodin, což odpovídá 3500 chybějícím zaměstnancům.
Obdobný rozsah přesčasů plánují dráhy i letos, kdy chtějí propustit 6000 lidí.
Všech zhruba 14 tisíc lidí, o které dráhy uvažují snížit počet zaměstnanců v příštím roce, by o práci nepřišlo. ČD totiž plánují převést řadu činností včetně zaměstnanců na jiné subjekty, například na Správu železniční dopravní cesty či na dceřiné společnosti.
Pro odboráře je však další štěpení podniku a odčleňování ziskových činností důvodem ke stávce, poznamenal Dušek.