O předběžném odhadu škod v řádu 70 milionů informoval mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský. Podle něho si další jednorázové náklady vyžádá opětovný rozjezd dopravy a případné sankce, které od drah kvůli přerušení dopravy mohou požadovat jiné subjekty. Dráhy každý pracovní den přepraví kolem půl milionu cestujících a vypraví okolo 7 000 spojů.
Sesterská organizace ČD Cargo odhadla ztráty na 57 milionů korun. Kvůli stávce zůstalo stát zhruba 120 nákladních vlaků. Celkové ztráty v resortu dopravy odhadlo již dříve ministerstvo dopravy na 300 milionů.
Dráhy si objednaly autobusy, jezdily poloprázdné
Den stávky na železnici nicméně může dráhy vyjít ještě dráž. Podnik nasmlouval zhruba 200 autobusů, kterými zajišťoval náhradní dopravu na vytížených úsecích. "Otázka financování ještě není vyřešena, autobusy jsme objednávali včera na posledních chvíli, kdy byly jiné priority," řekl iDNES.cz Šťáhlavský. Pokud se na financování nebudou podílet například kraje, budou škody ČD ještě vyšší.
Autobusy, které se Českým drahám podařilo nasmlouvat, navíc dnes jezdily skoro prázdné. Například autobusem z Jihlavy do Havlíčkova Brodu jeli dopoledne jen dva lidé, v opačném směru vezl řidič také jen dva cestující.
"Využití náhradních spojů je velmi malé, pohybuje se v řádech jednotlivých cestujících," potvrdila mluvčí českých drah Kateřina Šubová s tím, že situace neplatí jen pro Vysočinu, ale je obdobná i v ostatních krajích.
Například v Jihomoravském kraji, kde je využití železnice vysoké, byly autobusy i v ranní špičce zhruba jen z poloviny naplněné. "Využití je nižší, než jsme předpokládali. Lidé se zřejmě rozhodli dnes vůbec necestovat," dodala Šubová.