Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Dráhy přidělují právníkům zakázky bez soutěže. Vyplatily za ně miliony

  5:14aktualizováno  5:14
České dráhy platí bez soutěže celkem stovky milionů za služby advokátních kanceláří. Dokumenty s hlavičkou "ČD důvěrné", které pro potřeby státem vlastněné společnosti vypracovávalo právní oddělení, dokazují, že České dráhy takovým způsobem rozdělují práci advokátům minimálně od roku 2012 až dodnes.

(ilustrační fotografie) | foto: Václav Šlauf, MAFRA

Sporné utrácení za právní služby má v oboru dopravy letitou tradici. Samotného ministerstva dopravy se to týkalo v období ministra Aleše Řebíčka před rokem 2010, Ředitelství silnic a dálnic tuto praxi převzalo a pokračovalo až do roku 2012.

Rozdíl je v jednom detailu. Ministerstvo nabídlo rámcovou smlouvu, kterou ve veřejné soutěži získaly čtyři právní firmy. Úředníci jim pak mohli zakázky přidělovat přímo, bez jakékoli vnější kontroly.

Dráhy se však nezdržovaly ani s rámcovou smlouvou a jejich úředníci oslovují právníky jen podle svého uvážení. Využívají při tom své dominance na železnici, která jim dává status takzvaného "sektorového zadavatele" - taková firma může nakupovat služby bez soutěže až do deseti milionů za jednu zakázku. Nejdražší právní zakázka stála 9,95 milionu korun, vyplývá z dokumentu.

Státní podnik uhradil najatým právníkům v roce 2012 celkem 111 milionů, za osm měsíců loňského roku 60 milionů a další zakázky následovaly koncem října 2013. Z dokumentů vyplývá, že téměř polovinu z celkové částky inkasovala kancelář Weil, Gotshal & Manges, která si za hodinu práce účtuje 4 800 korun.

"Názor, že ceny jsou výrazně nad hladinou aktuálních cen právních služeb, jde těžko komentovat. Ze zkušeností vyplývá, že nízká hodinová sazba v nabídkách většinou v praxi znamená, že je pak účtováno větší množství práce," zdůvodňuje výši sazby mluvčí Českých drah Radek Joklík s tím, že externisty firma využívá jen v případech, kdy potřebuje specifické odborné znalosti.

Dráhy zaplatily kanceláři Weil, Gotshal & Manges částku přes 20 milionů za spory, které vedly s hlavním dodavatelem kolejových vozidel, Škodou Transportation, i s hlavním konkurentem, firmami Radima Jančury. "Ve sporné agendě jsme jen za poslední dobu ochránili Českým drahám finanční prostředky v řádech desítek milionů korun," tvrdí šéf kanceláře Karel Muzikář.

Neformální debata s úředníky

Nešlo však jen o spory. Letos v únoru strávili právníci desítky hodin nad analýzou žádosti o informace od Lidových novin a připomínkováním článku v časopisu Železničář.

Desítky milionů získala v posledních dvou letech také kancelář Císař, Češka, Smutný, která jménem Českých drah spolupracovala s firmou Sekyra Group na správě pozemků u pražských nádraží Smíchov a Žižkov, případně administrovala výběrová řízení. Účtovala 3 800 korun za hodinu. Jaromír Císař z této kanceláře odmítl potvrdit i vyloučit, že s drahami spolupracuje.

V milionech platily dráhy i kancelářím Havel, Holásek & Partners a Vyroubal Krajhanzl Školout. Do portfolia služeb první z nich patří i stížnost Radě pro rozhlasové a televizní vysílání za kritický pořad o ČD, druhá například provedla "neformální debatu" s pracovníky antimonopolního úřadu.

Dráhy slibují, že v roce 2014 systém zprůhlední. "V prosinci 2013 schválila dozorčí rada vypsání veřejné zakázky na externí právní služby. Aktuálně ji připravujeme," řekl mluvčí Joklík.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Výcvik policistů na jihlavském polygonu.
Česko bude mít dva okruhy pro auta bez řidiče. Státní ve Velimi, druhý od BMW

Stát potřebuje vlastní polygon pro nezávislé testování takzvaných autonomních aut, kde úlohu řidiče přebírá v menší nebo větší míře technika. Myslí si to...  celý článek

Zátěžová zkouška prackovické estakády dálnice D8.
Z D8 zmizí ve středu poslední omezení, nejdřív se však na půl dne zavře

Nejpozději ve středu v pět odpoledne řidiči projedou úsekem dálnice D8 mezi Bílinkou a Řehlovicemi bez omezení. Provoz na Prackovické estakádě byl sveden do...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Zrychlíme vlaky, zavedeme společnou jízdenku, slibují strany

Společná jízdenka pro všechny dopravce, nové úseky dálnic a silnic, opravená nádraží a rychlejší vlaky. To všechno se nám v příštím volebním období splní bez...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.