Další české railjety nebudou. Dráhy jsou moc zadlužené, nákup stoply

  3:23aktualizováno  3:23
České dráhy nevyužijí opci a nekoupí dalších osm vysokorychlostních jednotek Railjet. Měsíce spekulací ukončila minulý týden dozorčí rada Českých drah. Dala šéfovi drah Daliboru Zelenému za úkol nákup a podpis smlouvy zastavit. Hlavním důvodem bylo to, že dráhy mají už teď obří dluhy.

Česi se dalšími railjety nesvezou, Českým drahám by se nevyplatily | foto: Petr Janeček, MAFRA

"Je to jeden z úkolů, který od nás generální ředitel dostal. Dráhy jsou příliš zadlužené na to, aby si pořizovaly takové vlaky," řekl šéf dozorčí rady Zdeněk Žemlička. Ještě minulý týden se přitom dráhy a Siemens dohodly na tom, že na rozhodnutí o využití opce na další jednotky bude čas do 6. září.

Podle Žemličky neexistuje propočet, který by ukázal návratnost celé investice. "Nikdo neví, zda by se nákup vyplatil, nebo ne," řekl Žemlička. Dráhy chtěly osm dalších jednotek přidat k sedmi jednotkám, které si objednaly dříve a které už Siemens vyrábí ve Vídni. Na českých kolejích se objeví v závěru příštího roku.

O zrušení nákupu dalších railjetů se spekuluje od nástupu ministra dopravy Zdeňka Žáka, který se od začátku netají kritikou vysokého zadlužení drah. Nákup dalších osmi jednotek by znamenal dalších 2,8 miliardy korun. Odvolané vedení drah počítalo s tím, že by je nasadilo hlavně na spoje do Bratislavy a Budapešti, první, již objednaná série bude jezdit do Rakouska.

Fotogalerie

Nákup nových jednotek by současně uvolnil desítky nejlepších vagonů drah na jiné rychlíkové linky, kde dosud dráhy nabízejí třicet a více let staré soupravy. "Pořízení dalších jednotek by zvýšilo kvalitu cestování i na dalších linkách, kde kvalita vozového parku rozhodně neodpovídá standardu cestování ve 21. století," míní Miroslav Vyka, šéf Svazu cestujících ve veřejné dopravě.

Podle původních plánů měly dráhy financovat nákup dalších railjetů z výnosu prodeje nádraží státní Správě železniční dopravní cesty, pádem Nečasovy vlády však z transakce zatím sešlo.

O nákup railjetů se zajímá i antimonopolní úřad

Rozhodnutí přichází jen pár dní poté, co nákup railjetů znovu začal řešit antimonopolní úřad. Ten se jím zabýval už před dvěma lety na popud Škody Transportation. Dráhy totiž koupily jednotky bez soutěže, převzaly opci rakouských drah, které však nákup jednotek řádně soutěžily.

Nákup vlaků nakonec antimonopolní úřad odsouhlasil, Škoda se však obrátila na soud a ten znovu přikázal případ řešit. "Předseda ÚOHS se řídil právním názorem soudu a nařídil prvostupňovému orgánu opětovně zejména zjistit srovnatelné vlakové soupravy, porovnat jejich cenu a posoudit, zda nabízená cena souprav Railjet je skutečně mimořádně nízká," řekl mluvčí Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže Martin Švanda. ÚOHS současně podal proti rozhodnutí soudu kasační stížnost.

Stopka railjetům je dalším ze zásadních rozhodnutí nové dozorčí rady, která před dvěma týdny kompletně vyměnila vedení drah. Personální turbulence však pokračují.

Minulý týden nejprve představenstvo odvolalo Miroslava Šebeňu, který byl na drahách v podstatě po tehdejším šéfovi Petru Žaludovi druhým nejvýše postaveným mužem. Šebeňa přitom obsadil dříve dva posty výkonných ředitelů, ani jeden ještě nové vedení neobsadilo.

Osobní dopravu by měl podle informací MF DNES vést šéf pardubického krajského centra osobní dopravy Michal Štěpán, což by jen prohloubilo velký vliv lidí z Pardubického kraje na dráhy. Z České Třebové přišel současný šéf Zelený, mluví se o velkém vlivu někdejšího odboráře a nyní náměstka pardubického hejtmana Jaromíra Duška. Ani nové představenstvo nevydrželo přitom dlouho: už ve čtvrtek dozorčí rada odvolala Pavla Švagra, který je současně personálním šéfem drah. Místo něj přišel Karel Otava, poradce šéfa SŽDC.

Dráhy poprvé vezly cestující railjety v dubnu


Autor:

Nejčtenější

V Praze otevírá nevěstinec se silikonovými pannami, inspiruje se cizinou

Realistická silikonová panna Rebeca podniku Naughty Harbor.

Nezávazný sex, který není nevěra. To svým zákazníkům slibuje podnik Naughty Harbor, který ve středu otevřel v Praze....

TEST DNES: V jedné lahvi ochucené vody vypijeme až osmnáct kostek cukru

Ilustrační snímek

Regály v supermarketech se prohýbají pod řadami ochucených vod v PET lahvích. Lidé je kupují ve velkém – lahev denně...

Konec dvojích cen. Evropské e-shopy už Čechům nebudou účtovat přirážku

Ilustrační snímek

Na začátku prosince začne platit nařízení Evropské unie, které zakazuje internetovým obchodům považovat zákazníka z...

Zaměstnanci Ryanair tvrdí, že museli spát na zemi. Podle firmy to jen hráli

Ryanair

Irská nízkonákladová letecká společnost Ryanair dala výpověď šesti zaměstnancům, kteří minulý měsíc zveřejnili...

Dráhy nevědí, co s historickými vlaky. Prodělávají jim 40 milionů ročně

Lokomotiva řady 750.356 přezdívaná Brejlovec je jednou z těch, kterou chtějí...

Na ministerstvech dopravy a kultury vzniká plán na záchranu parních lokomotiv a dalších historických vozidel, o které...

Další z rubriky

Každá pátá česká firma je spící subjekt. Rejstřík je jimi zaplevelený

Pražská společnost Sídlo bez limitu má kancelář v Kaprově ulici.

Pětina z celkového počtu firem je v Česku neaktivních. Takové společnosti nejeví známky podnikání, neposílají výkazy do...

Internetové obchody už ušijí nákupy na míru. Musí ale znát svého klienta

Městskou WI-Fi zadarmo si v pražských parcích neužijete. (ilustrační foto)

Letáky a plošné slevy sice patří nadále k hlavní taktice obchodních řetězců, jak přilákat zákazníka, vedle toho se však...

PŘEHLEDNĚ: Ceny skipasů a novinky v českých lyžařských areálech

Ilustrační snímek

Lyžování bude letos dražší. Důvodem jsou investice v jednotlivých areálech, ale také růst cen energií a mzdové náklady....

Najdete na iDNES.cz