Podle odborového předáka Jaromíra Duška je závěr vyjednávání kompromisem, se kterým nejspíše není spokojena ani jedna ze stran.
"Obě strany měly původně odlišné představy," podotkl.
Nejdůležitější ale podle Duška je, že zůstane zachován sociální smír. Odboráři totiž v případě neuzavření kolektivní smlouvy do konce roku hrozili stávkou.
Zachování sociálního smíru bylo také důvodem ústupků vedení drah, uvedl Šťáhlavský. Stávka by podle něj ohrozila stabilitu společnosti před vstupem do Evropské unie.
"Lze předpokládat, že by došlo k odlivu přepravců a cestujících k jiným dopravním společnostem, především k silniční dopravě," podotkl mluvčí.
Průměrná mzda v ČD činila za leden až září 17.216 korun. Za stejné období byla podle ČSÚ průměrná mzda v ČR 16.826 korun.
Objem finančních prostředků, které ČD na platy v příštím roce vyčlení, ale zůstane meziročně stejný, dodal mluvčí. Dráhy totiž v následujícím roce propustí část zaměstnanců. Přesný počet zatím Šťáhlavský neuvedl, ale bude to podle něj více než 6000 lidí.
O propouštění se bude ještě jednat
Dráhy zaměstnávají asi 78 tisíc pracovníků. O propouštění ale budou odbory s vedením firmy ještě jednat. "Není to součástí kolektivní smlouvy," upozornil Dušek.
Odbory budou o propouštění diskutovat počátkem ledna a na své jednání přizvou i šéfa drah Petra Kousala.
Otázka růstu mezd a s tím souvisejících podmínek pro zaměstnance byla nejpalčivějším problémem vyjednávání a odbory s managementem o ní diskutovaly několikrát.
Odboráři původně požadovali růst mezd o deset procent, poté slevili na pět až šest. Vedení drah v úterý přišlo s nabídkou růstu o 4,9 procenta, což byl téměř dvojnásobek původního návrhu. Téměř 90 procent kolektivní smlouvy vyjednaly strany již dříve.
V kolektivní smlouvě na rok 2004 zůstane zachována oproti zákoníku práce výhodnější pracovní doba 36, respektive 40 hodin.
Pracovní doba se v ČD liší podle profesí. V závislosti na profesi budou zaměstnanci drah mít dovolenou oproti zákoníku práce delší o jeden až dva týdny. To jsou obdobné výhody, jaké měly zaměstnanci letos.
Oproti tomu se vedení drah podle Šťáhlavského s odbory dohodlo na redukci příspěvků na ozdravné pobyty. "Ty budou omezeny zejména u méně kvalifikovaných profesí, které nemají přímý vliv na bezpečnost drah," upřesnil mluvčí.
Pokud by se dráhy s odboráři v prosinci nedohodly, začaly by se od Nového roku pracovně právní vztahy na drahách řídit výhradně zákoníkem práce. Zaměstnanci by tak přišli o řadu nadstandardů, které jim kolektivní smlouva zaručuje.
Základními výhodami zaměstnanců drah nad zákoník práce zakotvenými v kolektivní dohodě jsou zkrácená pracovní doba, prodloužená dovolená a ozdravné pobyty. Podnik hradí zaměstnancům také příspěvek na penzijní a kapitálové životní pojištění.