Motorový vůz Stadler Regio Shuttle, který si České dráhy půjčily od dopravce...

Motorový vůz Stadler Regio Shuttle, který si České dráhy půjčily od dopravce Vogtlandbahn. | foto: České dráhy

Na železnici míří další německé motoráky. Dráhy je pošlou na východ Čech

  • 31
České dráhy se rozhodly rozšířit svoji flotilu motorových vozů Stadler RS1. Ke 33 motorákům jezdícím hlavně na Vysočině a v Libereckém kraji přidají dočasně další čtyři stejné vozy. Dopravce si je půjčil v Německu.

Firma začala o víkendu testovat v provozu první ze čtyř objednaných vozů. Nasadí je na vybrané tratě v Královéhradeckém kraji. Půjčila si je od dopravce Vogtlandbahn, který je známý i v Česku. Firma vlastněná italskými státními železnicemi provozuje vlaky mezi Libercem a Rybništěm.

„Když se osvědčí, počítáme s možností dlouholetého zapůjčení až na šest let,“ řekl mluvčí Českých drah Petr Štáhlavský. Cenu za pronájem neuvedl. Vozy jsou vyrobené v roce 2004.

Motorové vozy Regio Shuttle nahrazují na regionálních tratích především staré motoráky řady 810 či jejich modernizovanou verzi Regionova. Jsou nízkopodlažní a klimatizované, část sedadel je sklopných pro zvětšení prostoru pro přepravu kol či kočárků. 

„V současné době probíhá zkušební provoz prvního z motorových vozů. Během něj dochází k zaškolení strojvedoucích a dílenského personálu, který se bude o vozy v České republice starat,“ dodal Štáhlavský. 

České dráhy nasadí Stadlery na tratě Častolovice - Rychnov nad Kněžnou, Týniště nad Orlicí - Doudleby nad Orlicí a Týniště nad Orlicí - Náchod. O víkendech budou jezdit také mezi Hradcem Králové a Chlumcem nad Cidlinou, v rámci svých oběhů ale zajedou také do Letohradu, Solnice nebo Hronova.

České dráhy mají ve flotile celkem 33 těchto motorových vozů, na jejich nákup získaly evropské dotace. Další ojeté motorové vozy z Německa na českou železnici koupil soukromý železniční dopravce GW Train Regio. Kromě jednoho Stadlera RS1 také tři vozy RegioSprinter. 

Podle Štáhlavského zapadá pronájem vozů do dlouhodobé strategie na modernizaci a obnovu vozového parku ve všech segmentech dopravy a ve všech regionech. „V Královéhradeckém kraji díky tomuto kroku předpokládáme další snížení potřeby starších vozidel, například přípojných vozů 010, a vytvoření rezervy pro potřebné posilování některých spojů operovaných jednotkami Regionova tak, abychom uspokojili rostoucí poptávku na daných tratích,“ dodal.