Dráhy samotné výsledek označují za dobrý a to zejména vzhledem k menším dotacím od krajů. Regiony drahám zaplatily za přepravu od ledna o 52 milionů méně než loni ve stejném období.
Z prodeje jízdenek dopravce utržil o 2,7 procenta více (117 milionů). "Výsledek je o to významnější, že jsme loni nezdražovali jízdné a v cenách jízdenek jsme nezohlednili ani lednové zvýšení sazby DPH z 9 na 10 %,“ pochválil svou firmu generální ředitel Českých drah Petr Žaluda. Zdražení ale některé cestující přesto do konce roku čeká.
Jak informovala MF DNES, zdraží některé jízdenky, které cestující využívají na cestách do německého příhraničí. Ceny se zvednou až o 40 procent. (čtěte cesty za nákupy do Německa se prodraží)
Dopravce zatím o plošném zdražování v příštím roce neuvažuje. "Předjímat ceny jízdného na rok 2012 je opravdu velmi brzy. Nedokážeme rok dopředu předvídat makroekonomickou situaci a její dopad například na ceny vstupů. V tuto chvíli plošné zdražování neplánujeme," sdělil iDNES.cz mluvčí Radek Joklík.
Vzhledem k velikosti podniku (je druhým největším zaměstnavatelem v zemi) není letošní zisk 48 milionů nijak závratný. Přesto jsou na tom dráhy o 548 milionů Kč lépe než loni. Oproti minulému roku železnice ušetřila 386 milionů na platech zaměstnanců a dalších 165 milionů korun na levnějším nákupu elektřiny.
Dráhy letos zeštíhlily o zhruba 1 100 lidí a do konce roku chystají dát výpověď ještě zhruba 500 až 600 lidem, zejména úředníkům. Podnik má nyní 26 815 zaměstnanců.
Provozní výsledek za tři kvartály před započtením odpisů (EBITDA) byl 1,2 miliardy korun. Celkové tržby za prvních devět měsíců dosáhly téměř 22 miliard korun. Náklady má firma letos zhruba stejné jako loni (21,9 miliardy). Výdaje za opravy vlaků meziročně stouply o 497 milionů na 1,4 miliardy korun.
České dráhy loni přepravily přes 163 milionů cestujících. Každý den vypraví zhruba 7 500 spojů.