Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Dráhy šrotují lokomotivy, jež mohou prodat

  0:14aktualizováno  0:14
Proč vydělat více, když máme své jisté, říkají si patrně úředníci generálního ředitelství Českých drah, když rozhodují o majetku železnice. České dráhy každoročně jako státní podnik vykazují ztrátu mezi pěti až šesti miliardami, letos počítají s podobnou. O jejich hospodaření vypovídá například i způsob vyřazování lokomotiv. Staré, nepotřebné lokomotivy, které stojí odstavené a vypadají spíše jako vraky, dávají do šrotu.

Za jednu tak dostanou zhruba sto tisíc korun, zatímco by mohly vydělat několikanásobně více. O vraky totiž mají zájem soukromé firmy, které si je opraví a dále využijí. Nabídky na odkoupení začínají na třech stech tisících a končí až na milionu korun.

"Záleží samozřejmě na tom, v jakém stavu jsou," vysvětluje rozdíl v ceně podnikatel z Kladna, jemuž se už podařilo od státní železnice lokomotivy koupit a opravit. Za jednu zaplatil přes půl milionu korun. A žádá od drah dalších šestnáct. "Od té chvíle se mnou nikdo nechce mluvit," říká kladenský podnikatel.

Podobnou zkušenost mají i další lidé, kteří se opravami lokomotiv a jejich dalším prodejem zabývají. "Je nám jedno, v jakém stavu lokomotivy koupíme, opravíme si je a pořád se nám to vyplatí," říká Karel Jalový z firmy Lokotrans.

"Od konce srpna leží na drahách naše žádost o sedm vyřazených lokomotiv. V říjnu, když jsme se připomněli, nám řekli, že pro velký zájem je naše žádost odložena," říká Jalový. Přitom lokomotiv, o které mají společnosti zájem, jsou řádově stovky. Polovina z nich rezaví na odstavných kolejích Českých drah.

"Často slouží i na náhradní díly," říká Martina Benešová z Českých drah. "K fyzické likvidaci přistupujeme až v krajním případě," tvrdí Benešová. "Většinou jde o vozy, které už nejsou způsobilé k dalšímu provozu a jejich oprava by byla nerentabilní," dodává.

Dráhy nedávno vydaly příkaz depům co nejrychleji vyřadit a sešrotovat nepotřebné lokomotivy. Hlavně ty, o něž mají soukromníci zájem. Zástupci společností, které lokomotivy chtějí koupit a opravit, míní, že dráhy mají strach z konkurence, a proto se zdráhají prodávat.

"Přitom v kupní smlouvě je skoro neuvěřitelná podmínka, že tyto lokomotivy nebudou jezdit po kolejích Českých drah," říkají svorně zájemci o lokomotivy. S opravenými lokomotivami mohou tak společnosti jezdit jen na soukromých železnicích, regionálních nebo podnikových, či pro soukromé firmy, převážně stavební nebo důlní. Některé se pokoušely podnikat na regionálních tratích, které měly být privatizovány.

Autoři:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Distribuční centrum pro e-shop Lidlu v Plzni.
E-shop Lidlu navštívilo 700 tisíc lidí, nejvíce kupovali oblečení a nářadí

E-shop Lidlu navštívilo první týden fungování 700 tisíc lidí. Kolik lidí koupilo zboží, ale firma neuvedla. Největší poptávka je po oblečení. Po Lidlu a Tesku...  celý článek

Ředitel Hamé Martin Štrupl
Stát nemá co mluvit do marží a dvojí kvality, říká šéf Hamé

Výši přirážek a problém dvojí kvality má vyřešit trh a ne vláda, říká v rozhovoru pro iDNES.cz ředitel potravinářské firmy Hamé Martin Štrupl. Hlavním...  celý článek

Montážní linka v mladoboleslavské Škodě Auto. Ilustrační snímek
Žádné změny ve Škodě Auto nechystáme, vzkazuje Volkswagen do Čech

Německý automobilový koncern Volkswagen v tuto chvíli žádné změny u své české značky Škoda Auto nechystá, uvedl mluvčí německého koncernu. Reagoval tak na...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.