Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Dráhy tlačí konkurence, jde s cenami dolů

  1:00aktualizováno  1:00
České dráhy dělají vše pro to, aby se udržely na rychlíkových tratích, kam chce stát pustit konkurenci. Ve veřejné soutěži na provozování rychlíků na prvních dvou tratích nabídly i šestkrát nižší cenu než soukromá konkurence.
Konkurence nabízí oproti ČD moderní soupravy

Konkurence nabízí oproti ČD moderní soupravy | foto: MF DNES

"Máme pocit, že je to snaha zvítězit za každou cenu. Jejich nabídka je nereálná a neodpovídá nákladům," řekl předseda představenstva Sdružení železničních společností Jiří Mužík.

Například na trati mezi Mostem a Plzní požadují dráhy ročně od státu jen 8,4 milionu korun na doplacení ztráty, zatímco konkurenční Viamont 53,8 milionu korun.

"Cena tam vychází na 17 korun na kilometr, což naprosto neodpovídá nákladům,"
dodal Mužík.

Podobné je to i na trase z Pardubic do Liberce, kde České dráhy chtějí jen 36,8 milionu korun, společnost Connex 72,2 milionu korun. Cena však není jediným kritériem soutěže, rozhoduje také kvalita nabízených služeb.

Například Connex iViamont nabídly moderní soupravy Siemens Desiro, dráhy modernizované staré vozy.

"Výsledek bude znám každým dnem," řekla mluvčí ministerstva dopravy Marcela Žižková.

Dráhy: Nejdeme pod cenu
Dráhy odmítají, že by šly pod cenu.

"Byla provedena kalkulace konkrétní trati v rámci celkové kalkulace na dopravní obslužnost," řekla Hana Bednářová z Českých drah.

Více se firma do skončení soutěže nechce vyjadřovat.

Zjistit, kolik dráhy dostávají za dvě tratě dosud, je nemožné. Ministerstvo dopravy doplácí drahám ztráty na všechny rychlíky a expresy jako jeden celek. Stát chce postupně pustit konkurenci na další tratě.

"Trh s veřejnou osobní dopravou chceme v budoucnu liberalizovat," dodala Žižková.

"Je to jediná cesta, jak ukázat skutečné náklady na dopravu a rozhýbat trh," podotkl Mužík.

Na osobní dálkovou dopravu se chystají i další firmy. Například Student Agency, která už způsobila svým nástupem rozruch na trhu s autobusovými dálkovými spoji.

"Rádi bychom do expresní dálkové nedotované přepravy, na které stejně České dráhy prodělávají. Zájem máme i o rychlíkovou dotovanou dopravu," řekl šéf Student Agency Radim Jančura.

Firma zatím vybírá nejvhodnější vlak.

"Určitě chceme soupravu, ne vagony tažené lokomotivou jako za císaře pána," dodal Jančura. "I když máme zajištěné financování, nevyjedeme dříve než za dva až tři roky," dodal.

Autor:



Nejčtenější

Prodavači jsou dražší než vysokoškoláci. Anomálie však dlouho nevydrží

(ilustrační snímek)

Současný trh práce zažívá anomálie v odměňování. Kdo hledá práci, může si u dané firmy říct víc, než mají stávající...

Problémy vyřešíme, chce to ale čas, říká finanční ředitel Kauflandu

Finanční ředitel Kauflandu Jan Stupka obsluhoval zákazníky u pokladny na...

Finanční ředitel Kauflandu Jan Stupka (54) působí v tomto německém obchodním řetězci, kde je zvykem rozhovory...



Motýlí efekt a duha na českých bankovkách. Podívejte se na nové prvky

Státní tiskárna cenin představila nové ochranné prvky, které budou na...

Státní tiskárna cenin slaví devadesát let od svého vzniku. Významné jubileum spojila s unikátní výstavou cenin, kde má...

Ceny pozemků pro dům vyskočily na dvojnásobek. Kolik stojí ve vašem kraji?

Inženýrské sítě

Ceny stavebních pozemků stoupaly nejstrměji v posledních sedmi letech na Vysočině, v Královéhradeckém kraji a ve...

Hladové české firmy posílí tisíc Filipínců, pracantů s dobrou angličtinou

Filipínský dělník

Do Česka má letos prostřednictvím vládního programu na zaměstnávání cizinců přijet tisíc Filipínců. Budou vítanou...

Další z rubriky

Delegace z Číny na Hradě řešila kauzu CEFC, skupina si majetky v ČR ponechá

Jednání delegace čínského státního konglomerátu CITIC na Pražském hradě (18....

Na Pražském hradě ve středu proběhlo klíčové setkání prezidenta Miloše Zemana s vedením čínského státního konglomerátu...

ČEZ pokračuje ve větrné expanzi, ve Francii postaví své první elektrárny

Větrný park ČEZ v německém Cheinitz-Zethlingenu

Snaha polostátního gigantu ČEZ přebarvit se alespoň zčásti nazeleno pokračuje. Na konci roku by měla firma zahájit...

České hotely Orea investují půl miliardy. Hosté otevřou pokoje mobilem

Pokoje hotelu Resort Horizont Šumava po chystané  modernizaci. Hotelová síť...

Přední tuzemská hotelová síť Orea Hotels & Resort, která vlastní například pražský hotel Pyramida a řadu horských či...

Najdete na iDNES.cz