České dráhy vydělají na Ficově jízdném zdarma 200 tisíc denně

  9:29aktualizováno  9:29
Na jízdném zdarma pro studenty a seniory, které zavedla Ficova vláda na Slovensku, začaly vydělávat i České dráhy. Slovenský národní dopravce, Železničná spoločnost Slovensko (ŽSSK), si od Českých drah pronajala zatím do konce roku desítky ojetých vozů i několik dieselových lokomotiv.

Staré koženkové sedačky jsou stále běžným standardem v rychlíkových spojích Českých drah. | foto: Dezidor CC-BYCreative Commons

Podle smlouvy, kterou slovenský dopravce zveřejnil v centrálním registru smluv, dostanou České dráhy zaplaceno 150 eur za každý pronajatý osobní vůz a den a 240 eur za každou lokomotivu. V součtu tak vydělají 200 tisíc korun denně. 

Dráhy poslaly na Slovensko své nejstarší osobní vozy řady B a Bdt. Jde o jedny z nejhorších vozů, které ČD ve své flotile mají, kvůli typickému koženkovému čalounění často přezdívané ‚koženky‘. Celkem si jich slovenská strana půjčila 40. Současně ČD pronajaly i pět dieselových lokomotiv řady 754, přezdívaných ‚brejlovec‘. ŽSSK je potřebuje kvůli velkému zájmu o cestování zdarma. Smlouva je uzavřená zatím do konce letošního roku. Limit celé smlouvy je na 413 tisíc eur, tedy více než 11 milionů korun. 

„České dráhy pronajaly na Slovensko vozy, které používají pro běžnou přepravu. V žádném případě nejde o nejstarší vozy. Naopak v případě vozů Bdt jde spíš o mladší vozy. z přelomu 80. a 90. let. Používáme i starší vozy,“ reagoval mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský.

Zavedení bezplatného cestování pro studenty a seniory vzbudilo na Slovensku silné reakce. Kromě zájmu cestujících o cesty zdarma vznikly například i petice, které proti jízdnému zdarma bojují. Petici podepsalo už třicet tisíc lidí (více čtěte zde). Na jízdné zdarma na Slovensku mají nárok i čeští studenti či senioři.

Autor:

Nejčtenější

Kvůli kolapsu D1 ministerstvo zvažuje zakázat kamiony v levém pruhu

Odstavené kamiony blokovaly dálnici D1 poblíž obce Jiřice mezi Humpolcem a...

Ministr dopravy Dan Ťok viní z kolapsu dopravy na dálnici D1 především řidiče kamionů a dokonce ve spolupráci s policií...

Brněnský šinkanzen naráží na soláry, SŽDC neuhlídala ochranu rychlostní trati

Vysokorychlostní vlak Šinkanzen přijíždí na nádraží v Tokiu (duben 2016)

Správci železnic objevili při přípravě jednoho ze tří pilotních úseků vysokorychlostních tratí problémy s plánovanou...

ŘSD zkontrolovalo problematický úsek D1. O víkendu tu nebyl jediný dělník

Odstavené kamiony blokovaly dálnici D1 poblíž obce Jiřice mezi Humpolcem a...

Zástupci Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) zkontrolovali problematický úsek dálnice D1 u Humpolce, kde měla firma...

Stavbaři z problémového úseku D1 odstoupili od smlouvy s ŘSD

Silničáři a stavbaři se snaží zprovoznit všechny pruhy v kritickém úsek dálnice...

Firmy, které opravují nejdelší modernizovaný úsek dálnice D1 mezi Humpolcem a Větrným Jeníkovem, podle očekávání...

Problémový úsek D1 se rozšíří o jeden pruh, dokončí ho jiná firma

Kolony D1

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) kvůli zpoždění prací na opravovaném úseku D1 mezi Humpolcem na 90. kilometru a...

Další z rubriky

Brněnský šinkanzen naráží na soláry, SŽDC neuhlídala ochranu rychlostní trati

Vysokorychlostní vlak Šinkanzen přijíždí na nádraží v Tokiu (duben 2016)

Správci železnic objevili při přípravě jednoho ze tří pilotních úseků vysokorychlostních tratí problémy s plánovanou...

Další rekord. Pražské letiště během roku odbavilo už 16 milionů cestujících

Vstup do letové haly letiště Václava Havla v Praze

Letiště Václava Havla Praha potřetí za sebou slaví historický rekord, když počet odbavených cestujících v rámci jednoho...

Přívozy bez transpondérů, navrhují poslanci. Zařízení jsou dražší než lodě

Přívoz přes řeku Labe se strmým schodištěm v Hřensku.

Přívozy nahrazující na řadě míst chybějící mosty by mohly i nadále jezdit bez takzvaných transpondérů, které plavidlům...

Najdete na iDNES.cz