Při delším zpoždění mu má být uhrazena plná výše. Co přesně krátké a delší zpoždění znamená, komise zatím neuvádí.
"O návrhu komise nevím, ale v Evropě se krátkým zpožděním rozumí jedna hodina. Takto zpožděných vlaků je u nás minimum a nepočítám, že by to mohlo dráhu nějak ovlivnit," říká mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský.
Dnes České dráhy při zpoždění o více než jednu hodinu vracejí pouze příplatky u vlaků InterCity a EuroCity. "Vrací se také jízdné v případě, že si cestující koupí lístek, ale rozhodne se nakonec kvůli zpoždění cestovat jinak a lístek vrátí. Získá zpět celé jízdné," říká Šťáhlavský.
Pokuty za zpoždění se objevily v návrhu nových směrnic, jejichž hlavním cílem je umožnit vstup konkurence na evropské koleje. Komise tak chce zastavit útěk cestujících na mezinárodních linkách k levným aeroliniím.
Třetí "železniční balíček" však nebude mít snadný život. Předem ho odmítají země s tradičně silnými státními železnicemi jako Francie a Belgie. Většina pravicových poslanců Evropského parlamentu jej zase považuje za nedostatečný.
Podle návrhu má od 1. ledna 2010 v mezinárodní nákladní i osobní dopravě na evropských tratích působit několik konkurenčních firem s licencí od státu.