Nasazení pendolin na západočeskou trať je jednou z největších změn, již přinesl nový návrh jízdního řádu, který rozeslala dopravcům a krajským úřadům v těchto dnech Správa železniční dopravní cesty (SŽDC). Jde zatím jen o návrh, většinou se ale výsledný jízdní řád od návrhu příliš neliší.
"V návrhu počítáme s dvěma páry vlaků do Chebu a dvěma do Františkových Lázní ve všední den a v sobotu," řekl mluvčí drah Radek Joklík. Dosud dráhy na západ jezdí jen o víkendu. Pendolina přitom mají podle návrhu dál jezdit mezi Prahou a Ostravou prakticky jako dosud. Dosud jezdí s výjimkou páteční posily osmkrát denně, v návrhu je devětkrát denně.
Na trati z Prahy do Chebu mohou pendolina podstatně lépe využít naklápění v obloucích, které umožňuje vlakům jet některými úseky rychleji, než klasické soupravy tažené lokomotivou. Například z pražského Smíchova dojede pendolino do Plzně za hodinu a 17 minut, až do Chebu za 2 hodiny a 25 minut. Klasické expresy či rychlíky tuto cestu zvládají pomaleji: do Plzně nejméně za hodinu a 27 minut, do Chebu za tři hodiny a tři minuty. Pendolina tak dráhy využijí podstatně lépe než dosud. "Důvodem rozšíření je i zájem cestujících," podotkl Joklík. Dráhy nově s pendoliny začnou zajíždět i do Karviné, část spojů zkrátili namísto Bohumína jen do Ostravy.
RegioJet bude zastavovat v České Třebové
Návrh jízdního řádu nepřináší jinak velké zásadní změny. Na hlavní trati z Prahy do Ostravy zůstávají všichni tři dopravci a jejich počty vlaků se příliš nemění. Leo Express podle původních předpokladů zavádí jednu linku do Starého Města u Uherského Hradiště a zastavuje se všemi vlaky v Přerově a vynechává Pardubice.
RegioJet překvapil plánem zastavovat v České Třebové, které se dosud vyhýbal i proto, že ve městě je velký počet lidí s režijní průkazkou Českých drah díky velké koncentraci železničního průmyslu. Konkurenti na trase z Prahy do Ostravy budou jezdit také "blíže" k sobě: v lichou hodinu a 36. minutu vyráží pendolino, osm minut poté RegioJet a šest minut po sudé hodině vyjíždí Leo Express. Dráhy nově přeznačí část svých expresů na vlaky InterCity a EuroCity.