Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Dráhy zavádějí „zóny klidu“. Budou ale v hlučných vlacích

  12:31aktualizováno  12:31
České dráhy zavádějí na svých vlacích v Ústeckém kraji zóny klidu. Speciálně vyčleněný vagon má zajistit klidné cestování. Bez hlasitého hovoru, mobilních telefonů... Má to ale háček, zóny budou ve vlacích Regionova, které jsou samy o sobě hlučné.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Michal Klíma, MAFRA

Vadí vám hlučně telefonující spolucestující nebo vřískající děti? V některých vlacích Českých drah už můžete po Ústeckém kraji jezdit bez jejich společnosti.

Dráhy vytvořily na vybraných spojích "klidové zóny". Půjde o část vlaku, kde bude například zakázáno hlasitě mluvit a kde cestující budou třeba moci lépe za jízdy spát.

"Cílem je nabídnout cestujícím prostor, kde nebudou rušeni některými hlučnějšími cestujícími, mobilními telefony, hlučným hovorem nebo reprodukovanou hudbou," říká mluvčí drah Petr Štáhlavský.

Podle něj bude část vlaku označena speciálním piktogramem, půjde o oddíl hned za strojvůdcem, který je v celé soupravě nejtišší. Průvodčí bude upozorňovat na to, že vstupují do tiché části.

Dobrá myšlenka, špatné vlaky

Novinka, kterou si prosadil Ústecký kraj ve smlouvách s drahami, má však jednu zásadní vadu - klidové oddíly budou v renovovaných vozech Regionova, které jsou tiché obvykle jen ve chvíli, kdy stojí na nádraží.

Měření MF DNES ukázala, že modernizované vozy z produkce Pars nova patřící pod Škoda Transportation jsou hlučnější než jejich předchůdci, klasické "motoráky" řady 810. Dráhy jich přesto nakoupily více než 150.

Podle šéfa Svazu cestujících ve veřejné dopravě Miroslava Vyky jde o zajímavý nápad, ale lepší by bylo ho zavést v jiných vlacích. "Ideální by to bylo na dálkových spojích, ne v hlučných regionovách," tvrdí Vyka.

Podobné zóny nechybějí například v převážné většině souprav švýcarských drah, nedávno je v některých spojích zavedli také Slováci.

Dráhy zatím nevědí, zda rozšíří zóny i do dalších vlaků také v jiných krajích. "Nelze vyloučit, že podobná přání časem projeví i jiné regiony nebo že se rozšíří i do jiných typů vlaků. Určitě bude záležet na zkušenostech a ohlasech na straně zákazníků," dodal Štáhlavský.

Dráhy o hlučnosti žlutých regionov vědí, jde o problém zejména prvních sérií, do souprav vkládají některé prvky, jež mají hluk omezit. Cestujícím regionovy sice nabízejí například nízkopodlažní vstup, ale velký hluk je zejména pro pravidelně dojíždějící velkým problémem.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Ilustrační foto
Vajec je tak málo, že se prodávají v aukcích. Zdraží až na 6 korun

Vejce v obchodech začínají zdražovat. V příštích týdnech může stát jedno vejce 5 až 6 korun. Na trhu je jich takový nedostatek, že producenti začali prodávat...  celý článek

Šéf Pražské plynárenské Pavel Janeček
Ani elektřina, ani plyn. Budoucností jsou spalovací motory, říká plynárník

Neuplyne týden, aniž by nějaký významný politik neohlásil přechod k elektromobilitě. O konci spalovacích motorů se stále častěji mluví i v automobilkách. Ale...  celý článek

Víčka, plastová, plast
Některé firmy už nekupují víčka na charitu. Zájem lidí nepolevuje

Některé společnosti v Česku končí s výkupem plastových víček či snižují jejich výkupní cenu. Jejich sbíráním lidé pomáhají zejména rodinám s handicapovanými...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.