"Prvních pět automatů je umístěno na brněnském hlavním nádraží," uvedla Luďka Hnulíková, ředitelka odboru osobní dopravy.
Zatím se jedná o pilotní provoz, který s sebou nese některá omezení. Lze například kupovat pouze jízdenky do 2. třídy a na maximální vzdálenost 120 kilometrů. Kredit na kartu si mohou cestující dobít ve více než stovce významnějších stanic. Minimální vklad je stokoruna, maximální čtyři tisíce.
Během příštích týdnů se automaty objeví také v Ostravě, Olomouci, Pardubicích a Praze-Holešovicích. "V první etapě chceme instalovat 112 automatů," upřesňuje Hnulíková.
Postupně bude také odstraněn vzdálenostní limit a půjde zakoupit i jiné jízdenky než do 2. třídy. "Vyvíjí se také verze s mincovníkem, aby mohli automaty využívat i cestující, kteří In-kartu nevlastní," dodává Hnulíková.
Dojde i na platební karty
Mimo plány drah zatím stojí automaty schopné přijímat bankovky. Důvodem jsou obavy z toho, že po zavedení eura bude nutné zařízení pro příjem bankovek znovu vyměňovat. A to je složitější než instalace nového mincovníku.
Do budoucnosti na drahách počítají i s tím, že by automaty přijímaly klasické platební karty. "O technologii bychom chtěli mít jasno do poloviny roku," říká šéf marketingu Aleš Ondrůj.
Automaty by mohly fungovat podobně jako terminály banky UniCredit na parkovišti u pražského letiště. To se v roce 2006 stalo v Česku prvním místem, kde lze samoobslužnou platbu za služby provést. Nové přístroje nebudou nijak levnou záležitostí – cena nejchytřejšího automatu se bude blížit půl milionu korun.