Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Dráhy zlevní nevytížené lokálky, chtějí přitáhnout lidi

  8:45aktualizováno  14:11
České dráhy zlevní až na polovinu jízdné na desítkách regionálních tratí, kde cestuje nejméně lidí a hrozí jim zánik. Zkušenost z některých úseků drahám ukázala, že zlevnění přináší někdy i vyšší tržby než při plných cenách.
Ilustrační foto

Ilustrační foto | foto:  Radek Cihla, MAFRA

České dráhy až dosud zlevňovaly především tam, kde bojovaly s konkurencí. Od začátku března však poprvé upraví své ceníky směrem dolů i na tratích, kde dosud prakticky cenu nemusely řešit, protože jim ztráty vždy dorovnal kraj.

Kde dráhy zlevňují

Seznam tratí, na kterých se zlevňuje jízdné, si prohlédněte zde.

O dvacet pět až padesát procent zlevní cesty celkem na 44 tratích po celé republice. Jde především o nejméně vytížené regionální trasy, kde není problém narazit na vlak vezoucí jednoho či dva pasažéry. Od zlevnění si České dráhy slibují přilákání nových cestujících.

Slevy se pohybují podle tratí od 25 do 50 procent. Zlevnění už přitom dnes funguje na 18 vybraných úsecích, nově přibude dalších 26 tratí. "Snažíme se tímto způsobem přilákat cestující na nejméně vytížené tratě, abychom zlepšili jejich ekonomiku a pokud možno na nich uchovali provoz," vysvětluje ředitel Odboru regionální dopravy ČD Ivo Toman.

Spor o dotace

Dráhy argumentují tím, že zlevnění někdy dokáže lidi skutečně přilákat. Například mezi Benešovem a Vlašimí po zlevnění celkové tržby stouply o patnáct procent. "Cestující začali více využívat vlak a někteří k nám přešli z autobusů a aut," popisuje ředitelka Odboru produktů a cenotvorby Ester Jánošiová. Dráhy přicházejí se zlevněním ve chvíli, kdy se mimořádně dlouho dohadují s kraji o smlouvách na stávající grafikon, který platí už přes dva měsíce. S výjimkou Jihočeského kraje však dosud žádnou smlouvu nepodepsaly: ve většině případů totiž požadují více peněz za stejný objem ujetých kilometrů než loni.

"Kvůli zvýšení poplatku za dopravní cestu a růstu cen elektřiny dochází k meziročnímu růstu prokazatelné ztráty s citelným dopadem do rozpočtů objednavatelů. Společně tedy hledáme řešení, jak se s touto situací vyrovnat, aniž by došlo ke snižování rozsahu dopravní obslužnosti," uvedl mluvčí drah Radek Joklík.

FAKTA

kraj - počet tratí
Středočeský 13
Ústecký 8
Jihočeský 6
Karlovarský 6
Plzeňský 6
Vysočina 4
Olomoucký 3
Moravskoslezský 2
Pardubický, Jihomor., Zlínský 1
Liberecký, Královéhradecký 0

Pramen: České dráhy

Dráhy čekají, že kvůli úsporám se budou kraje snažit provoz na některých tratích zastavit. "Dříve či později přijde na řadu otázka, zda na takových tratích nemá být doprava zastavena. Pokud však existuje potenciál cestující do vlaků přilákat, je správné to nejdříve prověřit," míní Toman.

Dráhy dosud zlevňovaly zejména na trasách mezi Prahou a velkými moravskými městy. Minulý týden však nečekaně přišly i s nabídkou slev mezi Prahou a severními Čechami.

Podle šéfa Svazu cestujících ve veřejné dopravě Miroslava Vyky může zlevnění skutečně přilákat nové cestující. O tom, zda lidé použijí pro svoji cestu vlak, však podle něj nerozhoduje pouze cena. "Tento krok vítám. Měl by však následovat další, a to odstranění pomalých jízd a lepší zabezpečení železničních přejezdů, které značně prodlužují jízdní doby na těchto tratích," doporučuje Vyka.

Odhaduje, že takový krok může zvýšit počty cestujících až o čtvrtinu. "Největší růstový potenciál mají regionální tratě, neboť se do většiny z nich řadu desetiletí výrazněji neinvestovalo," dodal Vyka. Jako příklad uvádí zkušenost ze Slovenska, kde RegioJet převzal trať z Bratislavy do Komárna. Nasazením nových vlaků, rychlejším a pohodlnějším cestováním počty pasažérů stouply o dvě třetiny.

Autor:


Nejčtenější

Pražská noční můra se zhmotní za dva roky, až se uzavře Barrandovský most

Barandovský most v Praze.

Barrandovský most připadá Pražanům jako relativně nová stavba. Jenže letos oslavil třicáté výročí od otevření a...

Putinův poradce připravil nejbohatší Rusy během dne o miliardy dolarů

Ilustrační snímek

Nejzámožnější Rusové ztratili v jednom jediném dni přes tři miliardy dolarů. Může za to návrh ekonomického poradce...



Turecká krize se přelévá do Evropy, stahuje s sebou i českou korunu

Současný turecký prezident Recep Tayyip Erdogan se prohlásil za vítěze...

Evropské akcie i euro zůstávají pod tlakem kvůli obavám z ekonomické krize v Turecku. Jednotná evropská měna během...

KOMENTÁŘ: Hrozí další krize? Už na ni může být zaděláno

Zaměstnanci Lehman Brothers

Současné dění na akciových trzích vyvolává vzpomínky na velké krize v letech 2000 a 2008. A je třeba si připomenout, že...

Třináctiletého chlapce někdo udal inspekci. Prodával hot dogy bez licence

Ilustrační snímek

Zatímco ostatní kluci jezdí na kole a hrají fotbal, třináctiletý Jaequan Faulkner z amerického státu Minnesota ve...

Další z rubriky

Oprava D1 mezi Jihlavou a Velkým Beranovem je po dvou letech hotová

Oprava dálnice D1 u Velkého Meziříčí. (březen 2014)

Na Vysočině se po dálnici D1 mezi Jihlavou a Velkým Beranovem začne od pondělí opět jezdit bez omezení. Oprava...

ČD Cargo omladí stárnoucí park o čtrnáct moderních lokomotiv

Vizualizace nové lokomotivy pro ČD Cargo.

Nákladní dopravce ČD Cargo nakoupí čtrnáct moderních lokomotiv pro přepravu nákladů napříč Evropou. Pořídí deset strojů...

Pražská noční můra se zhmotní za dva roky, až se uzavře Barrandovský most

Barandovský most v Praze.

Barrandovský most připadá Pražanům jako relativně nová stavba. Jenže letos oslavil třicáté výročí od otevření a...

Najdete na iDNES.cz