České dráhy - Regionova. - České dráhy, ČD, vlak, souprava, Regionova.

České dráhy - Regionova. - České dráhy, ČD, vlak, souprava, Regionova. | foto: České dráhy

Dráhy ztiší příliš hlučné regionovy, u motoráků vymění sedačky

  • 96
České dráhy chystají nenápadnou úpravu svých relativně nejmodernějších souprav Regionova, která by měla odstranit jejich vysokou hlučnost. V rámci pravidelných oprav po ujetí určitého počtu kilometrů vymění podlahu nad motorem a převodovkou a doplní izolaci.

Po úpravách by už neměla být první série žlutozelených vozů od společnosti Pars Nova patřící pod Škoda Transportation hlučnější než třicet let staré vozy, z kterých regionovy vznikly.

Podle náměstka generálního ředitele drah Antonína Blažka půjde celkem o 88 jednotek. "Náklady jsou minimální, řádově stokoruny až tisícikoruny," dodal Blažek.

MF DNES letos při měření hluku na stejném úseku trati mezi pražským hlavním nádražím a stanicí Krč zjistila, že regionovy jsou hlučnější než jejich předchůdci, motorové vozy řady 810. Právě na vysoký hluk v soupravách, za které dráhy v posledních letech utratily přes čtyři miliardy korun, si často stěžují cestující.

Příliš hlučné vlaky

Hlučnost se pohybovala kolem osmdesáti decibelů. Jen pro srovnání: pracovníci vykonávající rutinní činnost mají limit pro hluk na pracovišti 60 decibelů. Odborář Jaromír Dušek považuje práci strojvůdců regionov za martyrium, především v kopcovitých úsecích, kde má jednotka problém s řazením.

Dráhy už nechtějí zadávat další soutěže na regionovy, až doběhne poslední zakázka, budou mít celkem 236 souprav. Poslední zbytky dnes již legendárních vozů 810 projdou podstatně levnější úpravou. "Do tří let u nich chceme vyměnit hlavně interiér, tedy například sedačky či okna a toalety," dodal Blažek. Vozy zůstanou nadále vysokopodlažní. Modernizace jednoho vozu by měla vyjít maximálně na milion korun. Dvouvozová regionova stojí přes dvacet pět milionů korun. Podobnou proměnou už část těchto vlaků prošla.

Na regionálních železnicích se ale po čtvrtstoletí dočkají cestující i nových souprav. Do tří let přijde na české železnice přes šedesát nových moderních souprav. Dráhy včera představily po dlouhé době první soupravy, které nakupují ve skutečné soutěži. Až dosud do tendrů hlásila většinou jedna firma, pro 31 dvoudílných dvouvozových jednotek vybíraly ČD ze dvou uchazečů. Výrazně levnější než slovenské ŽOS Vrútky byla polská Pesa, která drahám dodá moderní jednotky Link za necelé dvě miliardy korun. (čtěte V regionech vyjedou nové polské vlaky)

Dráhy nákupem polských vlaků ušetřily

Polská firma s 3 500 zaměstnanci vlastněná manažery pojala svůj vstup na české koleje velkolepě, přizvala si na prezentaci i polského velvyslance. Snažili se všemožnými certifikáty rozptýlit především některé obavy, které panovaly dříve mezi zástupci krajů. Ti se netajili výhradami, proč budou na českých tratích jezdit polské vlaky. Český železniční průmysl ale neměl do soutěže na motorové soupravy se 120 sedačkami co nabídnout.

Důvod ke spokojenosti by měly mít i České dráhy: za vlaky zaplatí o půl miliardy méně, než původně plánovaly. Podle generálního ředitele Petra Žaludy je tak možnost koupit ještě nejméně čtyři jednotky navíc.

Nové vlaky pro regiony polské firmy PESA Bydgoszcz.

Cestujícím na regionálních tratích nabídnou dosud většinou nepoznaný komfort: například klimatizaci, nízkopodlažní nástup a také podstatně rychlejší akceleraci nebo pohodlnější sedačky. Právě nasazení nových vlaků by mohlo podle odborníků přilákat na cestování vlakem nové cestující.

Nové jednotky nasadí dráhy především na regionálních tratích, například mezi Plzní a Domažlicemi či mezi Karlovými Vary a Chomutovem. Už na konci letošního roku se objeví na kolejích v Libereckém kraji a na Vysočině první várka motorových vozů od švýcarské společnosti Stadler, které dráhy vysoutěžily loni.

Dráhy na oba typy vlaků dostanou z velké části i dotace z Evropské unie. V případě polských vlaků až 40 % pořizovací ceny u 17 jednotek. Při ceně necelých šedesát milionů korun za vlak tak dráhy zaplatí za moderní vlaky ze svého jen 36 milionů korun. Nepatrně větší Regionova Trio, což je jsou tři zmodernizované, přes třicet let staré, vlaky od společnosti Pars Nova, přišly dráhy přitom na 37 milionů korun. Až dosud se dráhy zaměřovaly na obnovu vlaků hlavně v příměstské dopravě a také na dálkových trasách.