Ilustrační foto

Ilustrační foto | foto: iDNES.cz

Dražší páteční mýtné postihne i autobusy, mohou podražit

  • 45
Cestování autobusem může na začátku roku podražit. Dopravcům totiž stoupnou ceny hned u trojice různých nákladů. Kromě zvýšení spotřební daně u nafty, které bude činit korunu na litr, a změny sazby daně z přidané hodnoty z devíti na deset procent si musí firmy poradit také s pátečním zdražením mýtného na dálnicích a vybraných hlavních tazích.

Na rozdíl od daňových změn k němu došlo tak trochu nechtěně. Ministerstvo dopravy totiž vyřešilo páteční zákaz jízd kamionů tím, že jim namísto omezení od začátku února navýší sazby mýta v pátek mezi 15. a 21. hodinou až o polovinu.

Více však zaplatí nejen kamiony, jejichž jízdy mají dražší sazby usměrňovat, ale také autobusoví dopravci, kterých se zákaz týkat neměl.

Ministr dopravy Gustáv Slamečka tvrdí, že páteční zvýšení cen dopravní firmy ve výsledku téměř nepocítí, protože je vykompenzují slevy na sazbách po zbytek týdne.

S tím však autobusoví dopravci nesouhlasí. Páteční odpoledne a podvečer jsou totiž považovány za špičku, kdy z velkých měst odjíždí největší množství pasažérů, v jiné dny vypravují spojů méně.

"Některé naše spoje do Prahy jezdí jen v pondělí a v pátky, kdy je největší zájem cestujících. Haléřové slevy po zbytek týdne nám zdražení mýtného určitě nevyrovnají," propočítává ředitel osobní dopravy ČSAD Vsetín Oldřich Holubář.

Vyšší daně se pak promítnou do nákladů také u lokálních spojů, které si u dopravce objednává kraj a platí za ně dotace. Dopravci by tak mohli zachovat stejnou cenu tehdy, kdyby je kraje navýšily.

ČSAD Vsetín, které je největším autobusovým dopravcem ve Zlínském kraji, má v případě mýtného ještě štěstí. Jeho autobusy mají pouze dvě nápravy, zdražení tak dosáhne zhruba padesáti haléřů na kilometr. U zcela zaplněného autobusu to znamená na trase mezi Prahou a Brnem růst nákladů o dvě koruny na sedadlo.

Co od ledna zdraží

Spotřební daň
U nafty i benzinu se zvedne o korunu.
DPH
Daň z přidané hodnoty bude u dopravy činit nově deset namísto devíti procent.
Mýtné v pátek od 15 do 21 hodin
U dvounápravových autobusů zdraží o čtvrtinu, u třínápravových o polovinu. Tato změna bude až od února.

Více se mýtné promítne do nákladů na jízdu autobusů se třemi nápravami, kterých v Česku nejvíc provozuje firma Student Agency. Na stejné trase by dražší mýto zvýšilo náklady asi o pět korun na sedadlo. Více se mýtné promítne do nákladů na jízdu autobusů se třemi nápravami, kterých v Česku nejvíc provozuje firma Student Agency. Na stejné trase by dražší mýto zvýšilo náklady asi o pět korun na sedadlo. Při započtení vyšších daní by se pak navýšení blížilo desetikoruně.

"Zatím je jasné pouze to, že do ceny nepromítneme vyšší DPH. Ostatní položky budeme teprve propočítávat," říká Ivana Kašická, obchodní ředitelka firmy pro autobusovou dopravu.

Na začátku prosince ceny stanoví také firma ČSAD Autobusy Plzeň. "Každopádně je každá taková změna velmi nepříjemná," hodnotí vyšší mýtné její šéf Miroslav Hucl.

Dopravci přitom nemohou očekávat, že by ministerstvo dopravy sazby mýta ještě nějak měnilo. "Žádná výjimka pro autobusy se nechystá," sdělil mluvčí úřadu Karel Hanzelka.

Kromě autobusových dopravců se na začátek roku chystají i kamionové firmy. Ty jsou rády, že se nakonec vyhnout zákazu jízd, na druhou stranu nemohou příliš počítat, že by se jim vyšší náklady podařilo promítnout do výsledné faktury pro zákazníka. "Ceny za dopravu stále padají dolů bez ohledu na výši vstupů," říká Jan Adámek ze společnosti Helicar.

,