Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Nástrahy v samoobsluze: dražší zboží ve výši očí a pomalá hudba

  11:21aktualizováno  11:21
Nepoučený zákazník může snadno naletět nástrahám supermarketů. Cenově nejvýhodnější zboží často nepořídíte ve výši svých očí, přesto většina lidí sahá právě tam. Řetězce někdy úmyslně zdržují zákazníka pomalou hudbou a sekci pečiva umísťují takticky až na konec obchodu.
(Ilustrační snímek)

(Ilustrační snímek) | foto: Stanislav HonzíkMAFRA

Obchodníci používají mnoho triků, jak prodat své zboží a často využívají poznatků z psychologie. Některé z nich shrnul časopis dTest.

„Dlouhodobé průzkumy chování spotřebitelů ukazují, že nejvíce kupují zboží, které je ve výšce očí. Proto právě tam prodávající umísťují nejdražší výrobky nebo výrobky prodávané s největším ziskem, zatímco v hůře viditelných místech se nacházejí i levnější alternativy,“ uvedl vedoucí právního oddělení dTestu Lukáš Zelený.

Častou praxí také je, že se potraviny denní spotřeby umísťují do nejvzdálenějšího rohu prodejny, aby se k nim zákazník musel prokličkovat uličkami dalšího zboží, které nutně nepotřebuje.

Nákupní chování lze ovlivňovat také pomocí hudby. Její výběr nemusí být náhodný. Průzkumy ukázaly, že pozvolné rytmy svádějí k pomalejší chůzi a rychlejší tempo k ráznějšímu nákupu.

Další triky mohou spočívat v nesprávném informování zákazníka, za to už však hrozí na rozdíl od zmíněných případů postihy. Obchodník například musí předem zákazníka informovat o poplatku za platbu kartou.

Ne zcela výjimečně se podle dTestu také stává, že obchodník naúčtuje zákazníkovi jinou cenu, než je uvedena na regálu se zbožím. Pokud obchodník chybu neuzná, často zákazník odejde s nepořízenou. „Pokud spotřebitel zjistí chybné naúčtování ceny až zpětně, jeho důkazní situace se komplikuje, proto lze doporučit sledovat ceny zboží v okamžiku nákupu nebo těsně po něm,“ uvedl Zelený.

Nejasnosti mají spotřebitelé i v případech, kdy je zadrží pracovník ostrahy a chtějí si prohlédnout obsah jejich tašky. Na to však má právo jen Policie ČR. Prodávající může zadržet spotřebitele do příchodu policistů, pokud má důvodné podezření, že ukradl nějaké zboží. Musí však počítat s tím, že se zákazník následně může domáhat náhrady škody nebo veřejné omluvy.

Autor:



Nejčtenější

Muslimové ve vánoční reklamě nás urážejí, vzkazují lidé řetězci Tesco

V reklamě Tesca ve Velké Británii má svou roli i muslimská rodina.

Jen pár dní po prvním odvysílání se vánoční reklama obchodního řetězce Tesco ve Velké Británii stala terčem kritiky....

Kazítka ve spotřebičích zakážeme, plánuje EU. Chce jejich delší životnost

Ilustrační snímek

Evropský parlament vytáhl do boje proti spotřebičům na jedno použití, proti věcem se zabudovaným defektem, který má...



Nový ford i milion. Stát vybral šťastlivce, kteří sbírali účtenky

Účtenkovka při svém startu uživatele zarazila šíří požadovaných povolení.

Ve středu proběhlo vůbec první slosování státní účtenkové loterie. Kolem sedmé hodiny večerní, kdy měly být na adrese...

Gigantická zakázka na letadla: klient si u Airbusu objednal 430 letadel

letadlo Airbus A320neo

Pouštní Dubaj se na několik dní proměnila v obří tržiště letadel. V jednom určitě nezklame. Jak se už stalo zvykem,...

Česko se stává tygrem střední Evropy. Ekonomika mohutně roste

Řezač plamenem

Česká ekonomika i v prázdninovém vlažnějším módu mohutně rostla. Od července do září, meziročně zvýšila výkon o pět...

Další z rubriky

Státní svátky jsou nuda. Zaměstnanci Spotify si volí vlastní

Logo provozovatele streamovací služby Spotify

Švédský provozovatel streamovací služby Spotify nabídl svým zaměstnancům po celém světe další benefit. Místo...

Vlak v Japonsku vyjel o 20 vteřin dříve. Společnost se omluvila

Rychlovlak šinkanzen vjíždí do stanice Kjóto.

Několikaminutové zpoždění vlaků na českých železnicích pro cestující nebývá překvapením. V Japonsku jsou vlaky však...

Obří fúze se rozplývá. Mattel odmítl návrh na převzetí rivalem Hasbro

Z filmu Transformers: Poslední rytíř

Možnost vzniku nového globálního titána v hračkách se vzdaluje. Americký výrobce panenek Barbie Mattel odmítl...



Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.