Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Nástrahy v samoobsluze: dražší zboží ve výši očí a pomalá hudba

  11:21aktualizováno  11:21
Nepoučený zákazník může snadno naletět nástrahám supermarketů. Cenově nejvýhodnější zboží často nepořídíte ve výši svých očí, přesto většina lidí sahá právě tam. Řetězce někdy úmyslně zdržují zákazníka pomalou hudbou a sekci pečiva umísťují takticky až na konec obchodu.
(Ilustrační snímek)

(Ilustrační snímek) | foto: Stanislav HonzíkMAFRA

Obchodníci používají mnoho triků, jak prodat své zboží a často využívají poznatků z psychologie. Některé z nich shrnul časopis dTest.

„Dlouhodobé průzkumy chování spotřebitelů ukazují, že nejvíce kupují zboží, které je ve výšce očí. Proto právě tam prodávající umísťují nejdražší výrobky nebo výrobky prodávané s největším ziskem, zatímco v hůře viditelných místech se nacházejí i levnější alternativy,“ uvedl vedoucí právního oddělení dTestu Lukáš Zelený.

Častou praxí také je, že se potraviny denní spotřeby umísťují do nejvzdálenějšího rohu prodejny, aby se k nim zákazník musel prokličkovat uličkami dalšího zboží, které nutně nepotřebuje.

Nákupní chování lze ovlivňovat také pomocí hudby. Její výběr nemusí být náhodný. Průzkumy ukázaly, že pozvolné rytmy svádějí k pomalejší chůzi a rychlejší tempo k ráznějšímu nákupu.

Další triky mohou spočívat v nesprávném informování zákazníka, za to už však hrozí na rozdíl od zmíněných případů postihy. Obchodník například musí předem zákazníka informovat o poplatku za platbu kartou.

Ne zcela výjimečně se podle dTestu také stává, že obchodník naúčtuje zákazníkovi jinou cenu, než je uvedena na regálu se zbožím. Pokud obchodník chybu neuzná, často zákazník odejde s nepořízenou. „Pokud spotřebitel zjistí chybné naúčtování ceny až zpětně, jeho důkazní situace se komplikuje, proto lze doporučit sledovat ceny zboží v okamžiku nákupu nebo těsně po něm,“ uvedl Zelený.

Nejasnosti mají spotřebitelé i v případech, kdy je zadrží pracovník ostrahy a chtějí si prohlédnout obsah jejich tašky. Na to však má právo jen Policie ČR. Prodávající může zadržet spotřebitele do příchodu policistů, pokud má důvodné podezření, že ukradl nějaké zboží. Musí však počítat s tím, že se zákazník následně může domáhat náhrady škody nebo veřejné omluvy.

Autor:



Nejčtenější

Brity pobouřila cibule v plastu z Lidlu. Mayová vyhlásila odpadu válku

Lidl začal prodávat loupané cibule v plastu. Zákazníci krok kritizují.

Britové na sociálních sítích kritizují diskontní řetězec Lidl za to, že začal prodávat loupanou cibuli v plastových...

Diesely nikdo nechce. V britských automobilkách hrozí masivní propouštění

(Ilustrační snímek)

Pracovníci automobilového průmyslu ve Velké Británii mají důvod k obavám. Snaha o ukončení provozu dieselových vozidel...



Ceny bytů rapidně vzrostly. Za cenu jednoho v Praze jich v Ústí koupíte osm

(Ilustrační snímek)

Ceny bytů v Česku za tři roky zdražily o čtvrtinu. Průměrná cena za byt o výměře 65 metrů čtverečních se vyšplhala...

Nový rekord. Norwegian Airlines zvládly nejrychlejší let přes Atlantik

Ilustrační snímek

Aerolinky Norwegian Airlines drží rekord v letu přes Atlantik v nejkratším čase uskutečněný podzvukovým komerčním...

Spodničkáři Jejího Veličenstva přišli o licenci. Kvůli pikanteriím v knize

Britská královna Alžběta II. na garden party v zahradách Buckinghamského paláce...

Společnost Rigby & Peller měla výsadní postavení – dodávala luxusní spodní prádlo přímo do Buckinghamského paláce. S...

Další z rubriky

EU vyřadila z černé listiny daňových rájů osm zemí. Slíbily, že se polepší

(ilustrační snímek)

Evropská unie ze svého černého seznamu daňových rájů odstranila osm zemí, kromě jiného třeba Panamu. Návrh Evropské...

Konec srkání plastovými brčky. Firmy reagují na kritiku umělých obalů

Kavárna Costa Coffee na Národní třídě v Praze.

Restaurace a kavárny se zbavují neekologického vybavení. Zatím posledním řetězcem, který se rozhodl šetřit přírodu a...

Plukovník Sanders nastoupil do kryptovlaku. KFC zavedlo kyblík za bitcoiny

Logo KFC

Kanadské KFC se přidalo ke společnostem, které se rozhodly využít bitcoinové horečky. Začalo prodávat novou položku -...

Najdete na iDNES.cz