I tak ale druhá vlna šrotovného trvala kratší dobu než první, kdy se za tři týdny sešrotovalo zhruba 22 100 vozů. Více než 22 tisíc aut odevzdali lidé i nyní. Jen za dva první dny přijala šrotoviště dvě třetiny automobilů. Vyplývá to z informací Sdružení automobilového průmyslu (ZAP).
Slovenská vláda vyčlenila na druhé kolo šrotovného 22,1 milionu eur (asi 587,4 milionu Kč), poskytnutí dalších prostředků k tomuto účelu zatím není v plánu.
V prvním i druhém kole tak slovenská vláda celkem podpořila nákup více než 40 000 nových automobilů. Na dotace stát vynaloží 55,3 milionu eur (asi 1,47 miliardy Kč).
Se šrotovným byly i problémy
Ministerstvo hospodářství, které zavedení šrotovného společně se sdružením ZAP prosadilo, ale před časem upozornilo, že druhé kolo přineslo i několik negativních jevů. Prodejci například nabízeli nové vozy za vyšší ceny než v předchozích týdnech a problémy byly i s množstvím autovraků, které se hromadily na šrotovištích. Některé provozy prý navíc protizákonně žádaly od motoristů poplatky na zařazení do pořadníku.
Podmínkou získání státní podpory bylo odevzdání vozidla staršího deseti let. Zájemce si pak mohl koupit nový vůz alespoň o 2 000 eur (asi 53 200 Kč) levněji, prodejce ale musel slevit z ceny minimálně polovinu z této částky. Tisíc eur (asi 26 600 Kč) uhradil stát.
Šrotovné letos zavedly i další státy Evropské unie, například Německo, Francie, Itálie, Rakousko či Portugalsko. V Česku bude možná zavedeno v rámci politických dohod mezi vládou a ČSSD.