„Výsledky testu svědčí o snaze výrobců čaj maximálně naředit. V případě černých čajů jsme ani u těch nejkoncentrovanějších neobjevili více charakteristických složek čaje, než kolik by odpovídalo jedné porci čaje zalité litrem vody," řekl šéfredaktor dTestu Daniel Pavlis.
Časopis otestoval jednadvacet černých a zelených ledových čajů s příchutí citrónu či limetky. Podle výsledků bylo pouze u zeleného čaje Rauch Nativa Green Tea Lemon možné konstatovat, že obsahuje více čajového nálevu než vody.
V ledových čajích hledala laboratoř látky, které musí čaj obsahovat. Takovými jsou například alkaloidy jako kofein, theobromin a theofylin a látky ze skupiny polyfenolů. „Kofein objevila laboratoř i v těch nejhorších z testovaných výrobků, ovšem ve stopové koncentraci okolo jednoho miligramu v litru, tedy stonásobně méně než v běžném čajovém nálevu," uvedl dTest.
Kofein však lze přidat do jakéhokoli nápoje i synteticky, proto byla pro posouzení kvality rozhodující přítomnost theobrominu. Ten laboratoř podle časopisu ve čtyřech případech nenašla vůbec, v dalších byly hodnoty jak kofeinu, tak theobrominu extrémně nízké. Nejhůře skončily v testu výrobky privátních značek obchodních řetězců jako Kaufland, Spar, Tesco či Albert, a to v případě černých i zelených ledových čajů, vyplývá z testu časopisu.
„Ceny ledových čajů se zdají být nízké, dokud si neuvědomíte, že namísto čaje platíte za vodu s cukrem či sladidly. Spočítali jsme, kolik stojí litr hypotetického čaje obsažený v lahvi nápoje s názvem ledový čaj. Litr čajového nálevu naředěného v nejlevnějším testovaném výrobku Ice Green Tea + Citrus značky Tesco by vás vyšel na 1 063 korun," dodal Pavlis.
Test ukázal, že nedostatek čajové chuti ve výrobcích do jisté míry překrývá cukr či umělá sladidla a příchuti. Testované čaje obsahovaly průměrně 64 gramů cukru v litru, tedy více než dvanáct pětigramových kostek, což představuje téměř dvě a půl kostky na šálek.
Test také odhalil problémy s deklarací na obalu. Tři výrobky neměly vůbec uvedený podíl čajového extraktu, byť takovou informaci poskytovat musí. V dalších případech testy ukázaly, že údaje uvedené na etiketě nejsou přesné.