Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Největší obchoďák světa nemá investory. Dubaj nechává projekt přepracovat

  18:30aktualizováno  18:30
Ještě před nedávnem měl projekt největšího nákupního centra na světě Mall of the World upevnit pověst Dubaje jako nákupní metropole. Teď růst moderního města kvůli odlivu peněz z regionu a jiným cílům investorů zvolňuje tempo. Developerská společnost Dubai Holding pracuje na přepracování projektu a jen těžko hledá na rozsáhlý kolos finance.

Dubaj se stále chystá na stavbu největšího nákupního centra na světě. | foto: iDNES.cz

Megaobchoďák Mall of the World bude vznikat postupně. Jednotlivé fáze výstavby se mají řídit aktuální přílivem turistů do města. Budovy na ploše 850 tisíc čtverečních metrů propojí sedm kilometrů dlouhá promenáda, nad kterou se v horkých letních dnech uzavře skleněná střecha. V zimě se naopak budou návštěvníci procházet pod širým nebem, informovala agentura Bloomberg.

Součástí komplexu bude také módní čtvrť Rodeo Drive s pouličními obchody. Přes třicet kancelářských budov bude rozmístěno po celém komplexu tak, aby se zamezilo dopravním zácpám a aby se prosperita místních obchodů a restaurací podporovala po celé oblasti Mall of the World.

V projektu se také počítá s výstavbou osmi tisíců bytů: od luxusních až po ty levnější, studentské apartmány. Chybět nebude ani zábavní park s kinem a divadlem.

Po přepracování plánů megaobchoďáku vyrostou namísto jedné budovy obřího nákupního centra tři objekty, které se budou budovat postupně podle poptávky. Hlavní myšlenkou celého předělaného plánu je podle architektů především to, jak zabránit přehřátí návštěvníků. Věže vysokých budov kvůli tomu budou blíž u sebe kvůli většímu stínu. „Klimatizace není šetrná k životnímu prostředí a její provoz spolkne spoustu peněz,“ říká Morgan Parker, který na přepracování projektu pracuje.

V Dubaji se dnes podle Bloombergu už neklade důraz na drahé budovy postavené z prestižních důvodů, ale na realistické projekty, ze kterých se rychle generují peníze. Dubaj jako město dozrává a investoři začínají vyhledávat mnohem racionálnější projekty.

Fotogalerie

Přestože vznik největšího nákupního centra světa podporuje také vládce Dubaje, šejch Muhammad bin Rašíd al-Maktúm, hledají se i další investoři.

Peníze z regionu Perského zálivu totiž momentálně spíše mizí, a to hlavně do Velké Británie, Německa, Austrálie a Spojených států. Ceny nemovitostí v Dubaji v minulém roce poklesly a společnosti Standard & Poor’s a Phidar Advisory odhadují pokračování trendu i letos. Poptávka po nemovitostech v Dubaji navíc klesla o neuvěřitelných 83 procent.

Investory Dubaj pořád láká, stále více je však zajímají spíše provozní aktiva, ze kterých mají okamžitý příjem. Každopádně geopolitická situace v blízkovýchodním regionu a klesající ceny ropy můžou za to, že jsou finančníci v nových projektech stále více opatrní.

Dosud největší nákupní centrum má Čína. New South China Mall o rozloze 600 tisíc metrů čtverečních se nachází ve městě Tung-kuan, kde je však komplex naddimenzovaný a mnohé prostory tam zůstávají prázdné.

Autor:



Nejčtenější

Škoda je Popelkou Volkswagenu. O superb přijdeme, říká šéf odborářů

Škoda Superb Black Crystal

Podle odborového předáka největší tuzemské automobilky je to už jasné. Škodovka přijde o superb, vlajková loď firmy s...

Rakousko má další úsek dálnice z Vídně do Brna hotový. Česko pořád nic

Slavnostní otevření pětikilometrového úsek D3 mezi Veselím nad Lužnicí a...

Řidiči, kteří se chystají na vánoční trhy do Vídně a pojedou přes Mikulov, potkají po cestě nové orientační cedule....



Zlatá neděle bude se staženými výlohami. Obchody teď posilují výprodeje

Vlna povánočních slev 28.prosince v Plzni

Blíží se Černý pátek a s ním největší výprodejová akce roku. Z marketingového a obchodního hlediska je pro prodejce...

Zaměstnanci Amazonu udávají nadřízené. Nejaktivnější mohou vyhrát dron

(Ilustrační snímek)

Vedení francouzské divize Amazonu vymyslelo kontroverzní soutěžní hru. Zaměstnanci skladu amerického internetového...

Musk tratí na autech každou minutu 8 tisíc dolarů. Může mu to zlomit vaz

Elon Musk, šéf automobilky Tesla, představuje nový elektrický roadster

Výroba klíčového vozu společnosti Tesla s názvem Model 3 nabrala tři měsíce zpoždění. Firmu drží nad vodou investoři,...



Další z rubriky

Jumbo na prodej. Na čínském portálu se draží Boeing 747

Boeing 747 Jumbo přistává na Letišti Leoše Janáčka v Mošnově.

Pokud patříte mezi fanoušky letadel, tak máte jedinečnou šanci si jedno koupit. Na čínské on-line nákupní platformě...

Filmové rekvizity nejsou jen pro Hollywood. Nejvíc z toho těží youtubeři

Nápis Hollywood

Hollywood už není to, co býval. Poté, co zábavní průmysl značně zredukovala americká recese, hledají výrobci filmových...

Vláda USA se snaží zablokovat spojení firem AT&T a Time Warner

Budova Time Warner v New Yorku (11. prosince 2013).

Americké ministerstvo spravedlnosti podalo žalobu s cílem zablokovat spojení telekomunikační společnosti AT&T s...



Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.