Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

DUEL: konkurence na železnici se odkládá o 10 let, byla z toho velká pře

  10:10aktualizováno  13:47
České dráhy stojí v centru ostrých sporů o provozování regionálních vlaků. Kraje s nimi totiž podepsaly smlouvu, ve které jim garantují minimálně desetiletý monopol. Hejtman Pardubického kraje Radko Martínek v on-line duelu vysvětloval, že právě tato dohoda zlepší dopravu. Jiří Schmidt ze Student Agency to vyvracel. Duelanti nenašli společnou řeč ani na jednu otázku.

On-line DUEL: Jiří Schmidt a Radko Martínek | foto: Pardubický kraj, Student Agency

Radko Martínek - architekt memoranda mezi státem a kraji, které garantuje Českým drahám jistotu na 10 let - je přesvědčen o tom, že desetiletý monopol je nejlepším řešením pro cestující.

"Českou železnici čekají vzhledem dlouhodobým smlouvám s objednateli zásadní změny. Z evropských fondů mohou České dráhy získat až 4 miliardy korun a spolu s komerčním financováním a vlastními zdroji Českých drah to bude znamenat razantní modernizaci vozového parku ve všech regionech," uvedl hejtman.

Duel

Odpovědi hejtmana Radka Martínka a Jiřího Schmidta jsou zde.

Podle obchodního ředitele student Agency, která měla o provoz regionálních tratí zájem, to je však nesmysl.

"Evropské peníze nemůžeme získat, protože to odporuje legislativě. Pokud měli o provoz tratí zájem i jiní dodavatelé, měla se vypsat soutěž, která by ukázala, že je možné provozovat tratě levněji, než nabízí České dráhy," argumentoval Jiří Schmidt z RegioJetu, což je dceřiná firma Jančurovy Student Agency založená právě na provozování železniční dopravy.

Lidem se blokování konkurence nelíbí

Tyto dva zcela odlišné názory vymezily hned zpočátku diskuse ostrou hranici mezi oběma duelanty. Každý z nich obhajoval sveřepě své názory a pro postoj rivala nenašel ani jednou pochopení.

Čtenáři však měli celkem jasnou představu o tom, že jim monopol Českých drah nic dobrého nepřinese. Devadesá procent lidí jich hodinu po skončení duelu zastávalo názor, že cestování bude předražené a nekvalitní, jen desetina byla přesvědčena o opaku.

Kdo je kdo

Radko Martínek (53)

Brněnský rodák vystudoval Filosofickou fakultu Univerzity Palackého.

Řadu let učil na Středním odborném učilišti v Moravské Třebové a poté na gymnáziu. Čtyři roky byl starostou Moravské Třebové. Od roku 1998 je poslancem a zasedá například ve Výboru pro veřejnou správu, regionální rozvoj a životní prostředí PS PČR. Rok a půl byl ministrem pro místní rozvoj (ČSSD). Nyní je hejtman Pardubického kraje a místopředsedou Asociace krajů ČR.   

Jiří Schmidt (32)

Vystudoval dopravní fakultu ČVUT, pedagogiku na Masarykově ústavu vyšších studií a environmentalistiku na ČZU. Strategickým rozvojem železnice se zabýval jako ministerský úředník na Ministerstvu dopravy, první konkurenční projekty na železnici připravoval v týmu Veolie Transport, v minulém roce byl členem managementu Českých drah, odkud odešel do Jančurova RegioJetu.

Prospěje železniční dopravě smlouva krajů s Českými drahami o garanci provozu na 10 let?

celkem hlasů: 31232

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 11:00 11. prosince 2009. Anketa je uzavřena.

Ne, cestování bude zbytečně drahé a nekvalitní 27865
Ano, cestování bude levnější a kvalitnější 1972
Nevím 1395
Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Vlak Deutsche Bahn Intercity Express ICE na trati Berlín - Mnichov (14. června...
Česká firma uspěla s dvěma projekty pro náročné německé železnice

Jedinou firmou ze střední a východní Evropy, která získala certifikaci k projektování železničních staveb v Německu, se nově stala česká společnost Sudop...  celý článek

Ředitelství silnic a dálnic začalo v úterý 8. září s evidencí billboardů v...
Vlastníci billboardů změnili názor, část poutačů u silnic odstraní

Provozovatelé billboardů u silnic a dálnic sami odstraní poutače, na něž je ve výzvě upozornilo ministerstvo dopravy. Řekl to v pátek mluvčí Svazu...  celý článek

Samořiditelné Audi A7
Další bonus samořiditelných aut? Povinné ručení zlevní, míní odborníci

Pojišťovny se připravují na pokles škod a změnu pojistek. Autonomní vozy totiž méně bourají. Pokud nyní ročně způsobí škodu pět vozidel ze sta, pak v budoucnu...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.