Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Důl Paskov asi nespasí nic. Odbory: Majitelé rýžovali, nyní ať pomohou

  7:46aktualizováno  7:46
Ani v první polovině letošního roku se společnost OKD nedokázala vymanit z hluboké ztráty, kterou při těžbě vyprodukovala. Za oběť boje s krizí podle všeho padne Důl Paskov, který může být uzavřen. Odbory by to považovaly za katastrofu.

Nad Dolem Paskov se zřejmě už definitivně setmělo, ani světýlko na konci důlních šachyt nevidět. | foto: Alexandr Satinský, MAFRA

Podle všeho už jen rok a pár měsíců existence mají před sebou dvě zbývající šachty Dolu Paskov - ve Staříči a v Chlebovicích.

Problémy těžební společnosti OKD totiž trvají i nadále a jednou ze součástí jejich řešení je i utlumení těžby na těchto šachtách. Podle již dříve zveřejněných plánů OKD na restrukturalizaci podniku byly ve hře dvě hlavní varianty, prodej případnému zájemci nebo utlumení těžby.

Co má spasit OKD?

OKD

Firma se chce v příštích letech, vedle dalších úspor, více zaměřit na těžbu koksovatelného uhlí, které se prodává za vyšší cenu než uhlí pro elektrárny.

Paradoxem je, že nejkvalitnější koksárenské uhlí nabízí právě Důl Paskov, který ale může kvůli vysokým nákladům na jeho těžbu být uzavřen.

Fakt, že se kupec na obě šachty nenašel, přiznali zástupci OKD už na začátku prázdnin. Do jejich skončení pak slibovali rozhodnutí o budoucím osudu Dolu Paskov.

Uhelný boom se už těžko zopakuje

Výsledek zátěžových testů už vedení OKD zná, konečné rozhodnutí ale stále nepadlo.

"Po vyhodnocení zátěžových testů, jejichž cílem bylo vyhodnocení efektivity jednotlivých dolů, jsme dospěli k závěru, že při současných cenách uhlí není možné Důl Paskov dlouhodobě provozovat," řekl tiskový mluvčí OKD Marek Síbrt.

A ceny uhlí se podle zástupců New World Resources (NWR) v blízké budoucnosti hned tak nezmění. "I když na trhu s koksovatelným uhlím vidíme prvotní náznaky stabilizace cen a z Německa přicházejí pozitivní zprávy o pracovním i výrobním trhu, nevěříme, že by se v nejbližší době mohl zopakovat boom let 2008 a 2011," přiblížil situaci na trhu výkonný předseda představenstva NWR Gareth Penny.

Zda se Důl Paskov skutečně uzavře, ale zatím vedení firmy nesdělilo. "K tomuto rozhodnutí ještě nedošlo, žádné definitivní rozhodnutí ještě nepadlo. Očekáváme jej v nejbližší době. Co se týče jednotlivých možností dalšího osudu dolu, nabízí se jak dočasný, tak trvalý útlum," nastínil možnosti dalšího vývoje Marek Síbrt.

Útlum Paskova? Pak jedině navždy, nikoliv dočasně

"I kdybychom vzali v úvahu ten nejhorší možný scénář a Důl Paskov by se skutečně uzavřel, nedošlo by k takovému kroku dříve než na konci roku 2014," řekl finanční ředitel společnosti NWR, vlastníka těžební společnosti OKD, Marek Jelínek. Ačkoliv vedení OKD zatím jasné slovo neřeklo, vše napovídá tomu, že se dvě poslední šachty na Moravě (ostatní leží ve Slezsku) skutečně zavřou.

Dočasný útlum těžby totiž již dříve označil generální ředitel OKD Ján Fabián za ekonomicky nesmyslnou záležitost.

"To by nefungovalo a navíc by takové dočasné utlumení těžby stálo obrovské peníze," řekl na začátku července, po skončení jednání s odboráři Dolu Paskov. "Pokud by k utlumení těžby skutečně došlo, šlo by o definitivní záležitost, nebylo by cesty zpátky," dodal.

O místo mohou přijít až tři tisíce lidí

Společnost OKD pracovala v první polovině letošního roku s provozní ztrátou 126 milionů eur, tedy zhruba deset miliard korun, zatímco loni za stejné období vydělala jednasedmdesát milionů (podrobněji zde).

O dvaadvacet procent stouply během jediného roku náklady na těžbu uhlí, z 69 eur za vytěženou tunu na 84 eur.

Kvůli snaze o snížení nákladů se OKD snaží oklestit i osobní náklady a počet lidí, kteří se na provozu firmy podílejí. Na jaře avizovala propuštění zhruba 250 administrativních zaměstnanců, omezovaly se i smlouvy s externími firmami. Celkově se jí od prvního pololetí loňského roku podařilo snížit počet zaměstnanců, včetně těch z dodavatelských organizací, téměř o tisíc, ze 17 899 na 16 937 lidí.

Pokud by OKD těžbu na Dole Paskov skutečně ukončilo, zmizelo by z regionu okolo tří tisíc pracovních míst, 2 500 přímo na šachtě a 500 v navázaných firmách.

Odbory OKD: Vydírat se nenecháme

Vedle boje o budoucnost OKD probíhá i další, neméně lítá bitva. Odbory bojují s managementem firmy o podobu kolektivní smlouvy na příští rok. Podle předsedy odborářů OKD Jaroslava Pytlíka by uzavření Dolu Paskov znamenalo katastrofu.

Jak hodnotíte pololetní výsledky OKD?
Ta čísla jsou jasná, netřeba je komentovat. Ještě o mnoho horší je způsob, jakým je vedení OKD využívá. My v současnosti jednáme o kolektivní smlouvě a ze strany našich protějšků nejde o nic jiného než o vydírání. Jejich podmínky jsou nepřípustné.

Co si pod tím mám představit?
Například to, že OKD chce, abychom přistoupili na snížení platů o dvacet procent. To je šílené. V Dole Paskov je nyní průměrný plat okolo dvaatřiceti tisíc hrubého, bez dvaceti procent to je nějakých šestadvacet tisíc, od toho si odpočítejte daně a jste na částce, za kterou se v podmínkách, jaké na šachtách panují, nedá pracovat.

Co navrhujete vy?
My jsme ochotni souhlasit s tím, že pokud bude firma ve ztrátě, mohou mzdy poklesnout až o sedm procent. Ale vedení OKD to nestačí.

Firma chce šetřit i ukončením těžby na Dole Paskov. Je to pro vás řešení?
Je to nesmysl. Na tom dole je 23 milionů tun uhlí, bylo by bláznovství o ně přijít.

Jaká je podle vás cesta z krize?
Za posledních devět let byly zisky z OKD okolo 52 miliard korun. Tak by si majitelé teď mohli sáhnout do vlastní kapsy a pomoci, když předtím rýžovali. A nebrat si za rukojmí horníky. Vždyť řeči o tom, že by jich většinu umístili na jiných šachtách, jsou nesmyslné.



Nejčtenější

Putinův poradce připravil nejbohatší Rusy během dne o miliardy dolarů

Ilustrační snímek

Nejzámožnější Rusové ztratili v jednom jediném dni přes tři miliardy dolarů. Může za to návrh ekonomického poradce...

Uhýbejte vpravo. Pravidla pro průjezd sanitek se změní od října

Nový způsob řazení v jízdních pruzích při průjezdu policie, hasičů a záchranářů.

Řidiči v kolonách budou muset nově uvolnit vozům policie, hasičů a záchranářů prostor mezi levým a přiléhajícím jízdním...



Šinkansenem z Prahy do Ústí nad Labem po nové rychlotrati už za 27 minut

Rychlovlak AVE - Španělsko

Obyvatelé Ústí nad Labem zřejmě nepřijdou o zastávku vysokorychlostních vlaků spojujících Prahu s německými Drážďany....

Konec nočních nákupů, hlásí Tesco. Obchody v Česku zkrátí otevírací dobu

Obchodní dům Tesco. Logo.

Desítky tuzemských supermarketů britského řetězce Tesco zkrátí od září svou otevírací dobu. Místo půlnoci budou obchody...

Turecká krize se přelévá do Evropy, stahuje s sebou i českou korunu

Současný turecký prezident Recep Tayyip Erdogan se prohlásil za vítěze...

Evropské akcie i euro zůstávají pod tlakem kvůli obavám z ekonomické krize v Turecku. Jednotná evropská měna během...

Další z rubriky

Pracovití Češi. Pětihodinovou pracovní dobu by ocenila sotva polovina

Společnost Witte Automotive přijme v Nejdku příští rok na jaře desítky nových

Pětihodinovou pracovní dobu by v rámci svého zaměstnání ocenilo 45 procent Čechů. To ji pasuje mezi nejžádanější z...

Prodejna u bytu. Obchodní řetězce rostou společně s developery

Ilustrační snímek

Lidl, Penny Market, Billa či Tesco sice už mají po republice stovky prodejen, ale neúnavně přidávají další. Najít...

Stavba dálnic stagnuje, Česko může mít problém s evropskými dotacemi

Oprava dálnice D1 u Velkého Meziříčí. (březen 2014)

Stát opět může mít problémy s čerpáním evropských dotací na dopravní stavby. Podle zástupců průmyslu váznou zejména...

Najdete na iDNES.cz