Nikdo nepředpokládá, že by se kanál Dunaj-Odra-Labe skutečně postavil. Schválení projektu je spíš ústupkem prezidentu Miloši Zemanovi, který má značnou kontrolu nad menšinovou vládou premiéra Andreje Babiše, píše německý list Deutsche Welle (DW).
Kanál byl původně projektem českého krále a římského císaře Karla IV. Možná i proto se současný prezident české republiky rozhodl, že jeden z nedokončených projektů někdejšího monarchy je právě to, co země 21. století potřebuje, neodpouští si ironii německý list.
Kanál Dunaj-Odra-Labe přirovnává k vodnímu dílu, které spojuje řeky Rýn, Mohan a Dunaj, a které Bavorsko dokončilo na začátku 90. let. Objem přepravovaného zboží zde postupně klesá. Nyní jde o dva až tři miliony tun ročně, v roce 2005 kanálem přitom „proteklo“ 7,6 milionu tun zboží. Ekonomka brněnské Masarykovy Univerzity Naďa Johanisová pro DW připomněla, že nákladní doprava na českém úseku řeky Labe poklesla od roku 1989 z 9,5 milionů tun na 0,2 milionů tun.
Demonstrace Extinction Rebellion |
Montovna Evropy
Německý list nezapomíná ani na často zmiňovanou roli českého hospodářství v rámci Evropy. Zatímco Německo se nyní specializuje na služby a výrobu s vyšší přidanou hodnotou, jednodušší průmyslová činnost se po pádu komunismu přesunula na východ – tedy i do České republiky.
Pokud se Česko snaží kopírovat Bavorsko ve smyslu modernizace ekonomiky, pak jsou investice do kanálu kontraproduktivní.
Deutsche Welle
Češi čelí konkurenci stále levnější pracovní síly z východu, na druhé straně touží po stejné životní úrovni, jakou mají jejich západoevropští sousedé. Pokud se Česko snaží kopírovat Bavorsko ve smyslu modernizace ekonomiky, pak jsou investice do kanálu kontraproduktivní, píše DW.
Kanál Dunaj-Odra-Labe
|
Zároveň zmiňuje, že kanál Dunaj Odra Labe byl jediným projektem, který Česká republika předložila na říjnovém summitu Iniciativy Trojmoří. Dalších deset zemí střední a východní Evropy zapojených do summitu, jehož cílem je modernizace dopravní, energetické a digitální infrastruktury regionu, předložilo dohromady 76 projektů.
Zatímco hostující Estonsko upřednostňuje chytré připojení a inovace před projekty obnovitelné energie a vysokorychlostní železnicí, Zeman si mumlá něco o svém kanálu a o vyhlídkách na vodní dopravu, uvádí německé veřejnoprávní médium.
Německý list zmiňuje i roli Jana Skalického, předsedy Asociace DOL. Ten koupil firmu Vodní cesty, která měla společně s dalšími dvěma firmami vyhotovit studii proveditelnosti kanálu. Zbylé dvě společnosti Aquatis a Sweco Hydroprojekt, podle Hospodářských novin, podezřívá policie z manipulací zakázek.