Volných hrobů je na hřbitovech dost. Lidé upřednostňují rozprášení

  12:00aktualizováno  12:00
S blížícím se Svátkem zesnulých přibývá na hřbitovech svíček, věnců a jiných dekorací. Ostatky však ze hřbitovů postupně mizí, lidé své blízké raději rozpráší v přírodě nebo pohřbí na zahradě, uvádí předseda Asociace soukromých pohřebních služeb Jaroslav Mangl. Správa pražských hřbitovů naopak snížený zájem neeviduje.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto:  Petr Topič, MAFRA

„Volných hrobů je habaděj,“ říká Mangl a poznamenává, že trendy v poptávce se pomalu mění. „Mladší generace už netouží po ukládání ostatků na hřbitovy. Spousta lidí hroby ruší a stěhuje si ostatky domů nebo na zahrady,“ dodává. Jako hlavní důvod vidí velké investice do náhrobků a hrozbu, že provozovatelé veřejných hřbitovů nejsou schopni dostatečně zabezpečit vystavené dekorace před zloději.

„Prodáváme ohromnou spoustu okrasných pouzder na urny a lidé je mají přímo doma, například v obýváku s fotkou a svíčkou,“ říká Mangl. Podle ředitele Správy pražských hřbitovů Karla Koblihy je v hlavním městě 90 procent těl zpopelněných. „Dalším trendem je rozprašování popela na místech, ke kterým měli zesnulí nějaký vztah,“ dodává Mangl. Podle legislativy však mohou pozůstalí rozprášit popel jen na svých pozemcích. V ostatních případech musejí požádat majitele o povolení.

Dekorační trendy

Černá stužka na věncích už není trendem. „Klienti chtějí vzpomínat spíše na to dobré, a proto volí světlejší přírodní barvy,“ říká Zdeňka Charbuská z květinářství Flowers and More. Na ústupu jsou podle ní i umělé přízdoby a stužky s nápisem „vzpomínáme“.

Velmi poptávané jsou podle Aleny Šmejkalové z Bullberbyn decor především přírodní materiály jako vřesy a chryzantémy. „Dlouhodobě nejžádanější je oranžová barva a všechny ostatní barvy podzimu,“ dodává Šmejkalová. 

Základem dušičkového nákupu zůstávají také hřbitovní svíce. Mezi nejčastěji kupované patří svíčky s LED diodou či olejové, které vydrž hořet až tři dny.

Zdroj: ČTK

Místa stále jsou

Z pohledu Správy pražských hřbitovů (SPH) je však zájem o místa na hřbitovech stále stejný. „Je pravda, že se lidé kloní k alternativnějším formám pohřbívání. Už třetím rokem nabízíme ,les vzpomínek’, kdy se popel zemřelých ukládá ke kořenům stromů. Tam jsme zachytili vzrůstající tendenci. Ale úbytek zájmu o hroby jsme nezaznamenali,“ říká ředitel SPH Karel Kobliha. 

Místa na hřbitovech stále jsou. Například Olšanské hřbitovy, které jsou s více jak 120 tisíci hroby největší v Praze, mají téměř 35 tisíců volných míst. „Zhruba u 30 procent nejde o prázdné hroby, ale o místa, kde není zaplacené nájemné. Čekáme vždy tři roky, zda se nám poslední evidovaní majitelé ozvou a každý rok posíláme upomínky,“ říká Kobliha. Po třech letech je hrobové místo evidováno jako volné a SPH s ním může volně nakládat.

„V současnosti je kapacita dostačující. V budoucnu ji však budeme muset řešit. Máme asi deset neplatičů, které písemně upozorňujeme. A většinou nám dluh zaplatí,“ dodal Milan Vítek, vedoucí oddělení komunální údržby radnice Blansko. Naopak nedostatek míst na hřbitově hlásí Břeclav, která momentálně své kapacity rozšiřuje. 

Napříč městy se také výrazně liší cena nájemného. Zatímco v Blansku stojí pronájem metru čtverečního u klasického hrobu 35 korun na rok, v Brně zaplatí zájemci 50 korun a ve Znojmě dokonce 78 korun.  Jednohrob zde tak vychází v průměru na tisíc korun za pět let. 

V Praze se částka vyšplhá ještě výš. Za metr čtvereční zaplatí zájemci 120 korun ročně. Za deset let, na které se platí nájem předem, si tak hřbitovy účtují pět až sedm tisíc korun za urnový hrob. „My se samozřejmě pereme s tím, že máme poměrně drahé nájmy. Jsme vázaní vyhláškou magistrátu, kde je nájem předepsaný. Olšanské hřbitovy jsou samozřejmě něco jiného, než je například hřbitov v Hlubočepích. Chtěli bychom to nějak diferencovat,“ dodává Kobliha.

Autoři: ,


Nejčtenější

Výplach na americké burze se přelévá do celého světa, do Česka také

Ilustrační snímek

Akcie ve Spojených státech zaznamenaly ve středu nejprudší denní propad za několik měsíců. Pokles cen zasáhl hlavně...

Banku s „hodným bankéřem“ spolkne Moneta. Přejmenuje se na Air Bank

Air Bank už dlouho láká nové klienty úspěšnou televizní kampaní se zlým a...

Obchod za dvacet miliard výrazně změní rozložení sil v českém bankovnictví. Po spojení Monety, Air Bank a části Home...



Zmetek, označil Ťok lokomotivy, které České dráhy koupily dvakrát dráž

Ilustrační snímek

Optikou ministra dopravy Dana Ťoka jsou lokomotivy Emil Zátopek zmetkem, který je nutné vrátit výrobci. Za...

Všichni chtěli spot ve stylu Air Bank, říká autor. Nově opisuje E.ON

Reklama na služby E.ON.

Jedni říkají, že jde o „vykrádačku“, jiní to tak nevidí. Spotů, které se inspirovaly populárními krátkými reklamami Air...

Šátek za tisíc dolarů vypadá jako ženské přirození, značka Fendi sklidila výsměch

Růžovou šálu Touch of Fur vyrábí italská módní značka Fendi

Italská značka luxusního oblečení Fendi pobavila svým kožešinovým šátkem mnohé uživatele sociálních sítí. Zejména jeho...

Další z rubriky

Uzavírka přihlášek se blíží, nominujte na Podnikatele roku

Titul EY Podnikatel roku 2017 získal Lubomír Stoklásek, majitel firmy Agrostroj...

Nominační fáze devatenáctého ročníku soutěže EY Podnikatel roku vrcholí. Podávat přihlášky nebo zasílat nominace lze už...

KVÍZ: Proč chyběl v Československu toaletní papír a kde byste našli Baťov?

Peníze

České a slovenské hospodářství prošlo za posledních sto let etapami bouřlivého rozvoje i zaostávání. Děti dnes už...

Po šachu od Marksové opět v útoku. Firma nabízí zakázku šestkrát dráž

Ilustrační snímek

Už pátý ministr práce v řadě se snaží přesoutěžit dodavatele IT systémů na sociální dávky. Vždy to dopadne stejně –...



Najdete na iDNES.cz