Vstup do kina Cinema City

Vstup do kina Cinema City | foto: Cinema City

Dvě největší sítě multikin se poperou o menší města

  • 104
Multikina v Česku už obsadila s výjimkou Karlových Varů všechna krajská města a Mladou Boleslav k tomu. V dalších letech budou zaplňovat zbývající prázdná místa a mířit do menších měst – i když pomaleji než dosud. A také si více konkurovat a krvácet.

Představitelé obou řetězců mluví o tom, že půjdou dále do menších měst, i když s méně sály.

Konkrétní místa, kde vzniknou nová multikina, jsou zatím tři. Příští rok by měl v Opavě otevřít CineStar a v Ostravě-Karolině konkurenční Cinema City.

Zatím poslední je Olomouc, obchodní centrum Šantovka, v roce 2013. Jeho mluvčí Juraj Aláč nechce říci, který řetězec tam bude. CineStar už v Olomouci je, takže je pravděpodobné, že půjde o druhou síť.

Na mapě České republiky tak přibudou v podobě Ostravy a Olomouce další města, kde budou řetězce válčit.

V menších městech se dvě multikina neuživí

Nejhorší je pro ně dnes pravděpodobně situace v Pardubicích, kde jsou multikina vzdálena asi 600 metrů.

"Pardubice vykazují dobrá čísla jako město, ale přepočteno na jeden multiplex to je samozřejmě ekonomicky špatné, a to pro oba provozovatele," říká výkonný ředitel společnosti CineStar Jan Bradáč.

"Vždy jsem říkal, že Pardubice nepatří do té sorty měst, kde se uživí dvě multikina, a to se ukázalo jako hořce pravdivé," říká s tím, že jediný, kdo vydělává, je divák.

CineStar a Cinema City se kromě Prahy střetávají i v Plzni a Liberci. V Plzni se podle Bradáče situace "stabilizovala" a oba provozovatelé si trh rozdělili více méně na polovinu, a pokud je dobrý rok, uživí se.

"Totéž platí pro Liberec. Tady je proti Plzni pro nás jistou výhodou, že se projekt konkurenčního multikina zatím ukazuje jako krajně nefunkční a nemůže podle návštěvnosti splňovat očekávání svého operátora ani vlastníka objektu," říká Bradáč.

Šéf Cinema City International Moshe Greidinger se takto konkrétně nevyjadřuje. "Ve stotisícovém městě je vždy nejlepší být sám," shrnuje lakonicky panující situaci. Uvedl přitom, že až si udělají analýzu všech přebíraných kin, možná jedno zavřou.

Problematické je zrušit kino v obchodním centru

Skončit s kinem v obchodním centru však není tak jednoduché jako zde zavřít třeba prodejnu s oděvy. Kino má vymezený velký prostor, upravený draze na míru a nájemní smlouvy jsou zpravidla na více než patnáct let. Ostatní obchody mívají zpravidla smlouvy na pět let.

Sbalit se z obchodního centra tak pro kinaře znamená zaplatit tučné penále. Zatím to udělala jen jednou právě společnost Cinema City, která odešla z menšího centra na Novodvorské v Praze.

"Pokud je opravdu problém, tak se situace standardně řeší snížením nájmu," popisuje manažer zabývající se pronájmy plochy v nákupních střediscích. Poslední variantou je ořezání kina snížením počtu sálů, což udělali v Praze-Hostivaři před šesti lety.

Developer kina si musí investici dobře rozmyslet

S pokračující, i když pomalou expanzí do dalších měst se boj obou hráčů ještě zostří. "V přepočtu podle sálů na obyvatele by se multikino mohlo umístit například v Teplicích, Mostě, Frýdku-Místku či Karviné," říká dále Alexander Rafajlovič, vedoucí výzkumu trhu společnosti Cushman & Wakefield.

Developer obchodního centra si musí dobře investici do kina rozmyslet, zvláště při nižších nájmech než před pár lety.

"U měst menších, než je Opava s 60 tisíci obyvateli, mám už trošku obavu, zda se tam multikino může uživit. Vždy je to spojené s výškou investice, která u velkého multikina dělá pro investora i několik desítek milionů korun," říká Gabriela Molnárová sledující maloobchod ve společnosti Jones Lang LaSalle.

,