Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Reuters

Stavební boom v praxi: dvě třetiny firem marně hledají nové pracovníky

  • 24
Nářky stavebních firem na nedostatek zakázek jsou definitivně pryč. Stavebnictví teď trápí opačný problém: práce je tolik, že zejména větší firmy těžko shání nové zaměstnance a nepříliš úspěšné jsou i při shánění subdodavatelů.

Vyplývá to z nové kvartální analýzy českého stavebnictví společnosti CEEC Research. Podle ní jsou dnes stavební firmy vytížené na 94 %, dvě třetiny firem hlásí nedostatek zaměstnanců. 

Podle Jiřího Vacky z CEEC Research hlásí velkou vytíženost velké i malé firmy. Stavební výroba v Česku podle posledních čísel Českého statistického úřadu za červen vzrostla téměř o osm procent. „Na stavebním trhu je nyní obecně velká poptávka po kvalifikovaných kapacitách. Naše kapacity jsou v tuto chvíli vytížené,“ řekl Roman Wieczorek, statutární ředitel Skansky. 

Firmy ale čím dál více musí řešit problém s nedostatkem lidí. „Stavebnictví není pro mladou generaci atraktivní a dochází ke stárnutí současných pracovníků,“ říká Antonín Daňa, člen představenstva společnosti Porr. Nedostatek lidí hlásí dvě třetiny firem.

„V českém stavebnictví chybějí technici, strojníci, mostaři, pracovníci kvalifikovaní pro práci na železnici, ale i fasádníci, zedníci, elektrikáři, atd.,“ interpretuje výsledky výzkumu Jiří Vacek. Nedostatek pracovníků potvrdili především ředitelé velkých stavebních společností.

V minulosti zejména velké stavební firmy velkou část zakázek zadávaly menším stavebním společnostem a teď mají problém: menší hráči jsou plně vytížení a tak více než polovina stavebních firem hlásí problém najít subdodavatele.

Důvodem růstu stavební výroby je jak ekonomické oživení, tak dočerpávání evropských dotací. To působí velké potíže především v železničním stavitelství: práce je tolik, že firmy musí zakázky odmítat. 

„Bohužel si uvědomujeme, že po vlně velkého množství železničních staveb přijde opět doba, kdy bude práce v tomto oboru málo a budeme nuceni propouštět,“ říká Ondřej Novák, šéf Strabag Rail. Podle něj to souvisí s nekoncepčností výstavby dopravní infrastruktury, kdy se výrazně liší objemy peněz, které se v jednotlivých letech do železnic a silnic dávají.


Témata: Strabag Rail