"V plánu máme v příštím roce prodej 180 tisíc knih, letos jich prodáme zhruba 54 tisíc," přibližuje Jiří Vlček, spolumajitel společnosti Palmknihy, jednoho ze tří největších prodejců e-knih. Rok 2012 byl prvním, v němž se dají prodeje e-knih počítat na desetitisíce, ale i tak jde z celkového prodeje stále o nepatrnou část trhu, velkou zhruba půl procenta. Nicméně přírůstky budou ještě několik let vysoké.
Oblibě e-knih nahrává rozvoj čteček a tabletů, které budou patřit podle průzkumů k jednomu z nejčastějších vánočních dárků, ale i ochota nakladatelů do e-knih jít. Samo o sobě se sice nakladatelstvím vydávání e-knih nevyplatí, v kombinaci s papírem však ano. Navíc většinou už platí, že u nových titulů jsou autorská práva sjednána rovnou na knihu v podobě klasické i virtuální.
Trendy 2013Článek vyšel v magazínu Trendy 2013, který je právě v prodeji. Časopis zodpoví otázky, co se čeká příští rok v cenách bytů, jak se bude vyvíjet tuzemský autoprůmysl a vůbec celá ekonomika, jak může s telekomunikačním trhem zahýbat příchod čtvrtého operátora nebo jak to vypadá s přípravou dostavby Temelína. Trendy 2013 jsou také k dispozici ve zbrusu nové časopisové aplikaci MF DNES pro iPady a iPhony, která je ke stažení v AppStore pod jménem DNES+. |
Většina velkých nakladatelů se už do elektronických knih pustila. Ti zbývající, jako například Albatros či BB art, tak chtějí podle prodejců učinit příští rok. "Albatros Media v současné době intenzivně připravuje svůj vstup do tohoto segmentu," potvrdil koncem listopadu šéf Albatrosu Václav Kadlec s tím, že se tak stane nejpozději během několika měsíců.
Sami prodejci se navíc snaží e-knihy podpořit. "Zatím není standardem, že by e-knihy vycházely zároveň s tištěnými. Je důležité, aby se zákazníci vůbec o vydání e-knihy dozvěděli," říká Hana Žáková za prodejce knih Kosmas. Nakladatelé podle ní napřou reklamu hlavně do papírové podoby, takže oni sami se snaží zákazníky o e-knize zpravit třeba e-mailem či na Facebooku.
Další možností je nabídka kreditu při koupi čtečky. To dělají a dále v tom chtějí pokračovat Palmknihy, kde při koupi čtečky zákazník obdrží i kredit na e-knížky za tři tisíce. "Máme díky tomu spokojené nakladatele," poukazuje na jednu z výhod této akce Vlček, i když připouští, že jejich zisk se tím trochu odsouvá do budoucna.
Další ze tří největších prodejců e-knih, společnost eReading, pak zkouší takzvaný bundling. "Tato služba poskytne u vybraných titulů slevu na tištěnou knihu vždy ve výši ceny e-knihy. Celý balíček vás tak vyjde na stejné peníze jako samotná kniha tištěná na pultech knihkupců," vysvětluje jeden ze spolumajitelů Martin Lipert.