Lidé akci často využívají k pořízení vánočních dárků. E-shop Mall.cz spustil slevy v rámci Black Friday už v polovině října. Nejprve slevy nabízel na dva tisíce produktů, jejich počet postupně zvyšoval a nyní je 11 tisíc výrobků ve slevách, uvedla mluvčí Mallu Pavla Hobíková.
Zákazníci podle Hobíkové zatím nakupovali hlavně dárky na Vánoce, případně slevy využili k vybavení domácnosti. Nyní podle ní rostou především vícekusové objednávky, kdy ke zboží z vánočních kategorií jako jsou drobná elektronika, parfémy nebo hračky, lidé přidávají zboží denní potřeby.
Drtivá většina slev během Black Friday může být falešná, varuje studie |
Momentálně Mall.cz podle Hobíkové zpracovává denně o 40 procent objednávek více než loni. Ve srovnání s letošním září jde o trojnásobek. „Letošní rok se stal velkým impulsem pro celou e-commerce, proto očekáváme, že loňské rekordy tento týden padnou,“ dodala Hobíková.
V e-shopu Alza.cz je Black Friday od 11. listopadu. Prodejce do něj zařadil přes 12 tisíc druhů zboží a podle předsedy představenstva Alzy Petra Beny je tak v historii firmy nejrozsáhlejší. Za listopad čeká obrat pět miliard korun, meziročně o více než třetinu vyšší.
Jedna objednávka za sekundu
„Během listopadu přijímáme jednu objednávku každou 1,3 sekundy po dobu celého měsíce a zákazníci u nás tak objednali skoro osm milionů kusů zboží,“ řekl dále. Zatím nejvíce lidé nakupovali toto úterý, Alza nový obratový rekord čeká podle Beny v pátek. Velký zájem je o mobilní telefon iPhone 12. Nové dodávky se podle Beny ihned prodají lidem z čekací listiny. Dále je zvýšená poptávka po herních noteboocích, počítačových monitorech, skládačkách Lego a tabletech.
Internetový prodejce spodního prádla Astratex sleduje v těchto dnech téměř dvojnásobnou meziroční poptávku. „Zájem o slevové akce v rámci Black Friday je enormní. Máme dostatečnou skladovou zásobu, přestože některé druhy zboží mizí doslova před očima,“ řekl ředitel marketingu firmy Karol Guláš.
Útraty během Black Friday přesáhnou miliardu, slevy v průměru 19 procent |
Poskytovatel finančních služeb PayU sleduje v souvislosti s Black Friday narůst on-line plateb od začátku listopadu. Nejsilnější byl podle manažerky firmy pro ČR, Slovensko a Maďarsko Barbory Tyllové zatím týden od 9. listopadu, což je standardní termín výplat. Podle aktuálních čísel by podle ní mohl být ještě silnější právě dnešek. „Některé listopadové dny jsme zaznamenali dvojnásobný obrat ve srovnání s rokem 2019. Průměrný denní nárůst v listopadu ve srovnání s loňskem je zatím o 72 procent. Nejsilnější jsou z tohoto pohledu nákupní galerie a obchody s elektronikou,“ dodala.
Společnost Shoptet, která je největším tuzemským poskytovatelem řešení pro tvorbu a správu internetových obchodů, předpokládá, že do letošního Black Friday se zapojí přes 550 tisíc českých zákazníků. Jejich útraty by mohly proti loňsku vzrůst o čtvrtinu a poprvé přesáhnout miliardu korun. Slevy ve velkých e-shopech se podle Shoptetu letos dostanou na 35 procent, u menších internetových prodejců budou v průměru činit 15 procent. V obou případech se takové slevy budou týkat hlavně staršího výprodejového zboží.