Virtuální zrcadlo, kdo je nejkrásnější? Technologie mění online nákup oblečení - iDNES.cz
Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Virtuální zrcadlo, kdo je nejkrásnější? Technologie mění online nákup oblečení

  1:01
Obchody specializující se na prodej na internetu stále usilovněji vymýšlejí, jak překonat základní nevýhodu proti kamenným prodejnám – to, že si zákazník nemůže zboží vyzkoušet. Testují spoustu nových technologií, ale žádná zatím nemá navrch.
Obchody testují kouzelná zrcadla jako ze Sněhurky | (1:55) | video: MemoMi Labs

„Významnou bariérou při nákupu módy, módních doplňků a kosmetiky na internetu je nemožnost si zboží vyzkoušet. Pro e-shop jsou pak velmi nákladné vratky, tedy náklady na celý proces vrácení zboží, pokud nesplňuje představy zákazníka,“ říká Vít Endler, někdejší dlouholetý šéf Mallu v Polsku a v Česku, nyní jeden ze spoluinvestorů startupu Virtooal. Zbořit bariéru pro zákazníka a ušetřit peníze e-shopu je nyní jeho hlavním cílem.

Konkrétně nabízí e-shopům software fungující jako virtuální zrcadlo. „Máme fungující plug-in od krku výše. Vše, co se týká tváře, make-upu nebo zkoušení brýlí,“ popisuje Endler. V Česku jej od května využívá při prodeji kosmetiky Alza a malé e-shopy běžící na platformách od velkých firem, jako je Shopify, Shoptet a další.

Celé to funguje tak, že si zákazník buď vybere přednastavenou modelku a na ní si zkouší rtěnky, řasenky a make-up, anebo si nahraje do počítače svou fotku a testuje výrobky na své tváři. Nově bude možné i zkoušení v realitě přes web kameru.

Alza ještě přínos technologie nevyhodnocovala. „Zpětnou vazbu od zákazníků nemáme, nicméně kolegům se virtuální kabinka moc líbí. Určitě to pomůže zákazníkům s výběrem produktu. Je to služba navíc, jak usnadnit výběr v on-line světě,“ říká mluvčí Alzy Patricie Šedivá.

Virtooal nyní cílí na další velké firmy na internetu, hlavně pokud jde o kosmetiku. Největší v Česku, Notino, už podle svého marketingového šéfa Radka Ondrašíka před lety virtuální zrcadlo využívalo, ale pak ho opustilo.

Jak rostly maloobchodní tržby na internetu

„Pro naše zákazníky šlo spíše o nástroj k pobavení, případně k porovnání mezi různými odstíny než o nástroj, který by přinášel zvýšení obratů,“ vysvětluje Ondrašík. Nicméně nyní opět uvažují, že se k něčemu podobnému vrátí, protože technologie od té doby pokročily.

„Před pár lety jste si nahrála vlastní fotku a pak musela složitě nastavovat, kde máte oči, ústa, aby zrcadlo vědělo, kam aplikovat nějaký produkt,“ vzpomíná Ondrašík. Dnes už software vše umí sám.

Některé nadnárodní firmy vývoj podobných technologií řeší vlastními silami. L’Oréal například koupil kanadskou společnost Modiface a postupně vyvíjí technologie pro jednotlivé značky celé skupiny.

„Ve spolupráci s Modiface nabízí L’Oréal Professionnel zákazníkům umělou inteligenci v aplikaci Style My Hair. V té si zákazníci mohou vyzkoušet vlasovou proměnu,“ popisuje Ivona Karvinen za L’Oréal Česká republika. Jde o 3D technologii, kterou si podle odborníků mohou kvůli vysokým nákladům dovolit jen největší firmy typu Amazonu. Na českém trhu vyvíjená virtuální zrcadla či plánované kabinky jsou 2D.

Potíže s velikostí

Jinou oblastí, kde je velký prostor pro využití nových technologií, jsou e-shopy s módou. Trefit správnou velikost po internetu totiž není vždy snadné. Na to se zaměřuje například společnost SizeID, k vývoji virtuálního zrcadla směřuje i zmíněný Virtooal.

„Pracujeme s veřejně dostupnými velikostními tabulkami výrobců nebo distributorů oblečení a bot a převádíme je do jednotného SizeID standardu. Naše technologie tato data pak dokáže vyhodnotit a pracovat s nimi tak, aby konečný spotřebitel dostal přesné doporučení velikosti,“ popisuje službu marketingová šéfka SizeID Veronika Matějková. Využívá ji podle ní zhruba stovka obchodů, kde zákazník nalezne tlačítko „doporučit velikost“.

„SizeID používáme od června letošního roku. Zásadní změna v počtech dotazů na velikost či v procentu vratek zatím nenastala,“ tvrdí marketingová manažerka prodejce outdoorového oblečení Loap Iva Faiklová. Aplikaci ale zatím využilo několik stovek lidí a sezona je teprve na počátku.

Loap chystá také spuštění prezentace vybraného oblečení a batohů v 360stupňové animaci, což je další technologie, která se na onlinovém trhu objevuje. Díky tomu si zákazníci mohou zboží plasticky prohlédnout ze všech stran.

Podobným směrem jde největší český prodejce módy, společnost Zoot. Pouze k tomu směřuje vlastními silami a zavádí takzvanou zootí velikost. „Každý kousek je přeměřen, takže v tabulce velikostí u každého produktu zákazník vidí zootí velikost i tu od výrobce,“ popisuje mluvčí Andrea Burgerová s tím, že jedním z důvodů tohoto kroku je snaha o snížení vratek.

Základní informace chybějí

To, že módní byznys patří k těm, kterým podobné vychytávky mohou nejvíce pomoci, potvrzuje Radek Hudák za společnost Shoptet, která se specializuje na pronájem e-shopových řešení. „Z věcí, které nabízíme, jsou určitě nejoblíbenější systémy na práci s velikostí u módních e-shopů, jako právě SizeID, což má pozitivní dopad na vratkovost,“ uvádí Hudák.

Zpříjemnit nakupování mají za úkol také třeba automatizované chatboty. Výhodou podle Hudáka je, že tyto prvky jsou relativně levné. Na rozdíl od zmíněné 360stupňové fotografie, jejíž cena se na trhu pohybuje kolem 500 korun. Dostupné pro většinu jsou i zmíněná virtuální zrcadla nabízená jako předplacená služba podle velikosti e-shopu za cenu od 50 do 299 eur měsíčně (1300 až 7700 korun).

Technologické firmy a startupy sice své nápady popisují nadšeně, nicméně masové rozšíření zatím nepřichází. „Na e-shopy se obecně valí desítky technologií, velmi často jsou však roztříštěné a řeší jen části problémů. Takže e-shopy možná řeší virtuální zrcadla a spotřebitelé mají problém se základními informacemi,“ připomíná Jan Penkala z poradenské společnosti Acomware.

Podle průzkumu jeho firmy z letošního srpna zákazníci považují za nejnepříjemnější situaci v e-commerce zdlouhavé hledání správného zboží, nedostačující popisky či fotky a neuvedení, zda je produkt na skladě.

Nohama na zemi stojí v tomto směru i Tomáš Čupr, zakladatel online obchodu s potravinami Rohlík.cz. „Virtuální prohlídky zní hezky, ale sady pro ně má doma minimum lidí, takže bychom pomohli jen málo zákazníkům,“ říká s tím, že Rohlík.cz se kromě nejrůznějších filtrů usnadňujících zákazníkovi nákup orientují třeba na alternativní možnosti doručení zboží.

Nejčtenější

Host v restauraci našel v jídle krysu, druhý švába. Řetězec narychlo uzavírá provozy

Jeden z největších japonských řetězců restaurací Sukiya uzavřel téměř všech svých bezmála 2000 podniků, kde proběhne důkladný několikadenní úklid. Přiměly ho k tomu dva případy, kdy hosté našli v...

Trump je vyřadil z provozu. Pro americké značky jsou cla vůči Vietnamu smrtelná

Vietnam se v uplynulých letech stal klíčovým hráčem výroby místo Číny, která čelila přísnějším celním tarifům ze strany Spojených států. Nyní se však ani tato asijská země nevyhne novým tarifům....

Trump zavádí reciproční cla pro celý svět, dovoz z Evropy se prodraží o 20 procent

Americký prezident Donald Trump zavádí reciproční cla na země „celého světa“. Zdůvodnil to potřebou nakopnout domácí průmysl a posílit vnitřní trh ve Spojených státech. Dovoz z Evropské unie se...

Koupil si jízdenku, aby dostal kafe a zmrzlinu zdarma. Od Čechů dostal vynadáno

Kde leží hranice mezi maximálním využitím nabízených služeb za minimum peněz a kde už začíná jejich zneužití? Diskusi na toto téma rozvířil příspěvek na sociálních sítích. Mladý muž v něm popisuje,...

Ceny potravin se zbláznily. K bojkotu řetězců se uchýlili i švédští zákazníci

Poté, co v únoru ve Švédsku ceny potravin zlomily rekord za poslední dva roky, se tisíce lidí po celé zemi rozhodly konat. Od minulého pondělí zákazníci na sedm dní bojkotovali největší supermarkety...

Auta jsou čím dál větší, přerostla parkovací stání. Ať platí víc, vyzývá kampaň

Ve Velké Británii se každoročně prodá více než milion aut, která jsou příliš velká pro parkovací místa. Kampaně proto nyní vyzývají vládu, aby upřednostnila menší automobily a zavedla vyšší poplatky...

5. dubna 2025

Spousta barů vypadá úžasně, ale nakonec je to zklamání, říká mixolog Kratěna

Český barman, který se prosadil ve světě, inovátor, který spoluvytvářel barovou scénu v Londýně i Barceloně, a jeden z nejvlivnějších lidí v barmanské mixologii. Alex Kratěna stál u zrodu baru...

5. dubna 2025

Ekologickou stopu snižují i čeští vinaři. Pěstují šetrně a s novými technologiemi

Tuzemská vinařství procházejí zásadní proměnou. Rostoucí zájem o bio vína motivuje vinaře ke snižování uhlíkové stopy i udržitelnějšímu přístupu k hospodaření. Ať už jde například o biodynamické...

5. dubna 2025

Trump rozpoutal bouři a jel na golf. A magnáti zdraží, než by přemístili firmy

Nová rozsáhlá cla amerického prezidenta Donalda Trumpa se setkávají s odezvou ze všech stran, a to s výprodejem na trzích, odvetnými opatřeními ze zahraničí či hněvem korporací. Jenže místo toho, aby...

5. dubna 2025  10:20

Neprodáváme kérky, ale umění. Berlínští umělci objevili nový zdroj živobytí

Oblíbenost tetování v hlavním městě Německa v posledních letech roste. Některá studia totiž před časem přišla se zajímavou novinkou: uzavřela spolupráci s mnoha tamními umělci, kteří jim nově...

5. dubna 2025

USA začínají vybírat desetiprocentní clo na dovoz ze všech zemí světa

Spojené státy začínají vybírat základní desetiprocentní clo při dovozu zboží ze všech zemí světa. Clo na prakticky veškeré zboží vyhlásil ve středu americký prezident Donald Trump. Od 9. dubna pak...

5. dubna 2025  7:04

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Do Česka vstupuje německý diskont. Woolworth otevře první prodejnu v Třebíči

Německý diskontní řetězec Woolworth vstupuje na český trh a v polovině června otevře svou první kamennou prodejnu. Prvním městem, kde zákazníci budou moci nakoupit, se stane Třebíč, mluvčí...

5. dubna 2025

Trump překonal nejhorší scénáře analytiků, možné už je vše, říká ekonom

Premium

Americký prezident Donald Trump tento týden uvalil na celý svět vysoká cla. Například dovoz z Evropské unie se kvůli nim prodraží o 20 procent. Podle hlavního ekonoma ČSOB Private Banking Dominika...

5. dubna 2025

Co chtějí USA po Evropě: lepší podmínky pro auta a maso, vadí regulace i daně

Vláda USA bude po Evropské unii požadovat zlepšení podmínek pro vývoz aut a zemědělských produktů do Evropy. Napsal italský deník Corriere della Sera, jehož zpravodajka mluvila s americkým ministrem...

4. dubna 2025  21:44

TikTok opět nad vodou. Trump mu prodloužil lhůtu na prodej v USA o 75 dní

Americký prezident Donald Trump prodloužil o 75 dní lhůtu pro prodej amerických aktiv čínské společnosti ByteDance, která vlastní populární aplikaci pro krátká videa TikTok. Zdůvodnil to tím, že na...

4. dubna 2025  20:52

Rusko se teď může clům smát. Dlouhodobá výhra to ale nebude, soudí odborníci

Donald Trump se z americké protekcionistické politiky, minimálně prozatím, rozhodl vynechat Rusko. V krátkodobém horizontu může země na eskalaci obchodní války Západu vydělat tím, že nahradí americké...

4. dubna 2025

Katastrofa a chaos. Trumpova celní válka bude mít jen samé poražené, řekl Kalousek

Historie nezná žádnou vítěznou celní válku, řekl bývalý ministr financí Miroslav Kalousek v pořadu 360° na CNN Prima NEWS. Podle předsedy Národní rozpočtové rady Mojmíra Hampla je situace přímo...

4. dubna 2025  19:32