Pod stromeček budou Češi kupovat spíše než luxusní zboží to praktické, související se zdravým životním stylem. Předpokládat se dá i zájem o výrobky vhodné pro trávení volného času doma, vyplývá z analýzy.
Generace 60+ objevuje nakupování na internetu, přinutila je pandemie |
Při jarní vlně pandemie v některých měsících internetový prodej podle Tomáše Bravermana z Heureky rostl meziročně až o 40 procent. „Vánoce jsou tradičně nejsilnější sezona, která tvoří zhruba třetina obratu e-shopů a letos se dá očekávat raketový růst,“ uvedl. Lidé sice budou více šetřit, ale právě na internetu mohou podle Bravermana vybrat zboží za nejvýhodnější ceny.
Datová analýza Heureky ukázala, že značný zájem bude například o mixéry na smoothie, hitem bude také zboží na přípravu kávy french pressy či mocca konvice. Ženy si podle Bravermana budou přát aromalampy nebo aroma difuzéry. Mužům se dárci naopak zavděčí bezdrátovými sluchátky, reproduktory nebo nabíječkami. Poptávka se dá také očekávat, co se týče chytrých hodinek či herních konzolí. Děti nejvíce podle analýz Heureky ocení Lego.
Česko patří k zemím s největším počtem internetových obchodů. Funguje jich kolem čtyřiceti tisíc. Počet e-shopů loni meziročně vzrostl o 3,5 procenta. Podle Asociace pro elektronickou komerci (APEK) Češi loni v internetových obchodech nakoupili zboží za rekordních 155 miliard korun, což bylo o 15 procent více než v roce 2018. Prodej e-shopů v ČR měl být podle původních odhadů i letos vyšší přibližně o 15 procent.
Nyní APEK očekává, že růst dosáhne až 25 procent, tedy více než 190 miliard korun. Klíčové budou podle výkonného ředitele APEK Jana Vetyšky poslední tři měsíce roku.