Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Test e-shopů s potravinami: občas prošlé zboží a zpoždění, ale vstřícnost

  5:00aktualizováno  5:00
Nakoupit potraviny na internetu vyzkoušelo zatím jen asi devět procent Čechů. Většina lidí se bojí, že jim přivezou tvrdé pečivo, nahnilou zeleninu, prošlé uzeniny, ukázal průzkum Cetelem. V testu MF DNES jsme proto vyzkoušeli, zda jsou obavy o čerstvost a kvalitu zboží z webu oprávněné.
(Ilustrační snímek)

(Ilustrační snímek) | foto: Jiří Benák, iDNES.cz

Osm lidí na osmi různých adresách v Česku si objednalo stejný seznam zboží zahrnující potraviny, drogerii i stelivo pro kočky a zaznamenávali, v jaké kvalitě dorazilo.

Dva e-shopy dodaly zboží o 30 položkách ve špičkovém stavu. Zelenina i pečivo byly čerstvé, zmrazené zboží zmrzlé, další zboží bylo pěkné a nehrozilo, že mu hned druhý den projde trvanlivost. I ostatní věci byly dodány v pořádku dle zadaných parametrů. Třetí obchod se ohledně kvality provinil jen tím, že dodal pomačkané rohlíky.

Dalších pět mělo potíže větší. Čtyři z nich nedokázaly udržet zmrazené zboží v dostatečném chladu, takže měklo, a čtyři přivezly nahnilou zeleninu. Dvě firmy dodaly naprasklá vejce a jeden e-shop dokonce prošlé plechovky piva. „Toto zboží si u nás lidé objednávají jen zřídka, a proto asi mezitím vypršela jeho trvanlivost a zapomněli jsme to zkontrolovat. Chyba nás moc mrzí,“ omlouval se při reklamaci pracovník e-shopu.

Další slabinu nákupů on-line odhalila také objednávka čerstvých jahod v akci. Vzhledem k tomu, že stály jen polovinu původní ceny, kupující přivřel oči nad tím, že dorazily částečně pomačkané. Do dvou dnů však všechny zplesnivěly a skončily v koši. „V kamenném obchodě bych si takové jahody nevybral, i kdyby byly ve slevě,“ poukázal Jan Vávra na problém spočívající v tom, že si zákazník nevybere zboží sám, ale musí spoléhat na zprostředkovatele.

Víkendový nákup se zpozdil o 4 dny

Problémy s nákupem se ukázaly také při doručení zboží. Dva obchody doručily nákup dříve, což byl problém v okamžiku, kdy zákazník nebyl doma a zmrazené zboží kvůli tomu při čekání „povolilo“. Řidič jednoho e-shopu měnil několikrát termín příjezdu, aby nakonec přijel v původně dohodnutém termínu, kdy už očekáván nebyl.

Největší problém s dopravou však měl brněnský e-shop, který zboží na víkend dovezl namísto pátku až následující úterý. Doprava se odkládala dvakrát, jednou proto, že ten den e-shop rozvážel více zakázek a nestihl nákup doručit, podruhé se kurýrovi rozbilo auto.

„Taková smůla. Ještě se nám to nestalo. Moc nás to mrzí,“ omlouval se kurýr zákaznici a jako kompenzaci jí přinesl bonboniéru. Ostatní e-shopy doručily nákup včas, jeden dokonce na minutu přesně.

Zákazníci službu chválili

Zajímavé však bylo, že i přes někdy velké problémy v doručení či kvalitě zboží si všichni zákazníci nákup pochvalovali. „Byla jsem velmi spokojená i přes reklamaci, protože ta byla velmi rychlá a přátelská. Pochybuji, že v kamenném obchodě bych dostala náhradu za jedno vajíčko a tři brambory, pokud bych už se obtěžovala vracet zpět,“ uvedla maminka tří dětí z Prahy. Nakupování se jí tak líbilo, že by on-line objednávkám dokonce dala přednost před nákupy v klasických prodejnách.

Podobně reagovala žena, které e-shop dovezl zboží s několikadenním zpožděním. „To byl velký problém. Kdybych například čekala návštěvu, tak bych už nákup nepotřebovala. Jednání s lidmi z e-shopu však bylo tak příjemné a milé, že bych ho i tak občas zopakovala,“ uvedla.

To, že e-shopy dbají právě na osobní přístup k zákazníkům, se ukazuje jako jejich silná stránka. Z výzkumu Asociace pro elektronickou komerci vyplynulo, že s nákupem na e-shopu byla nespokojená jen tři procenta kupujících. Ostatní spokojení byli, více než polovina zákazníků byla spokojená velmi.

Lidl bude konkurovat Tesku

I přes pozitivní ohlasy a fakt, že podle Cetelemu chce do tří let na webu nakupovat potraviny čtvrtina obyvatel, se tuzemské řetězce do vlastních e-shopů nehrnou. Globus oznámil, že v létě rozšíří nákup vín na vlastním e-shopu a rozšíří jejich rozvoz nově i do domácností, čímž si otestuje možnost dalšího on-line prodeje trvanlivých potravin.

Penny Market v bližším horizontu otevření prodeje přes internet neplánuje. Ahold a Kaufland o něm sice uvažují, ale nic konkrétního říkat nechtějí.

Nejdál je Lidl, který v Plzni buduje logistické centrum, jež chce spustit letos na podzim a udělat z něj základnu pro vlastní e-shop. „Start internetového obchodu předpokládáme nejpozději v prvním čtvrtletí roku 2017,“ řekla mluvčí Lidlu Zuzana Holá s tím, že výběr sortimentu zatím není konečný, ale jeho součástí bude spotřební zboží nabízené v kamenných prodejnách.

Rozvíjet služby chtějí i současní hráči. Tesco Potraviny on-line plánují zařazovat sezonní sortiment, Kosik.cz začne nově rozvážet zboží do Kladna, Berouna a Plzně a posílit chce i Kolonial.cz, který rozšíří vozový park na 50 aut s velkými skříněmi se třemi teplotními zónami.

Potravinydomu.cz chtějí, aby nakupování bylo výhodnější než v kamenných obchodech, a proto rozšiřují množstevní slevy. Zlepšovat svou nabídku se chystají i Z-market, Nakuptesi.cz nebo Myfood.cz.




Nejčtenější

Válka o prodavačky pokračuje. Nástupní mzda v Lidlu bude 28 tisíc

Nová prodejna v Berouně se otevře v následujících týdnech.

Diskonty Lidl v Česku zvýší od března nástupní mzdu pokladních a prodavaček na 28 tisíc korun, tedy o pětinu. V Praze a...

Fronty i na půl hodiny. Kaufland má málo pokladních, lidé si stěžují

(Ilustrační snímek)

V Kauflandu na pražském Bohdalci je 25 pokladen, v posledních dnech je však běžné, že fungují jen čtyři. Nakupujících...



Diesely v Německu už nikdo nechce. Ceny ojetin srážejí čachry s emisemi

(Ilustrační snímek)

V Německu za poslední rok výrazně klesl prodej nových naftových aut, ceny těch ojetých šly znatelně dolů. Vývoj souvisí...

Bílý prášek není z mléka. Místo sušené smetany si do kávy sypete chemii

Sypaná smetana do kávy

Lidé, kteří si do kávy sypou instantní smetanu, by se měli mít na pozoru. Coffee creamer, bělidlo do kávy, instantní...

Prodávat kostku másla za 90 korun byla zlotřilost, říká majitel Madety

Předseda představenstva a generální ředitel Madeta a. s. Milan Teplý.

Majiteli českobudějovické Madety Milanu Teplému sice bude příští rok v březnu 70 let, ale podnik stále řídí pevnou...

Další z rubriky

Inspekce varuje před filety z aljašské tresky, mají jen čtvrtinu masa

Fotodokumentace zjištění falšování rybího masa mimořádného rozsahu.

V mražených filetech aljašské tresky, které do českých obchodů dovážela z Číny firma Misiek z Vysoké na Bruntálsku,...

VIDEO: Nutella za pár korun vyvolala v obchodech ve Francii šílenství

Ilustrační snímek

Mimořádně výhodná akce na Nutellu, která se prodávala o 70 procent levněji než obvykle, vyvolala ve čtvrtek ve...

Bílý prášek není z mléka. Místo sušené smetany si do kávy sypete chemii

Sypaná smetana do kávy

Lidé, kteří si do kávy sypou instantní smetanu, by se měli mít na pozoru. Coffee creamer, bělidlo do kávy, instantní...

Najdete na iDNES.cz