Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Test e-shopů s potravinami: občas prošlé zboží a zpoždění, ale vstřícnost

  5:00aktualizováno  5:00
Nakoupit potraviny na internetu vyzkoušelo zatím jen asi devět procent Čechů. Většina lidí se bojí, že jim přivezou tvrdé pečivo, nahnilou zeleninu, prošlé uzeniny, ukázal průzkum Cetelem. V testu MF DNES jsme proto vyzkoušeli, zda jsou obavy o čerstvost a kvalitu zboží z webu oprávněné.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Jiří Benák, iDNES.cz

Osm lidí na osmi různých adresách v Česku si objednalo stejný seznam zboží zahrnující potraviny, drogerii i stelivo pro kočky a zaznamenávali, v jaké kvalitě dorazilo.

Dva e-shopy dodaly zboží o 30 položkách ve špičkovém stavu. Zelenina i pečivo byly čerstvé, zmrazené zboží zmrzlé, další zboží bylo pěkné a nehrozilo, že mu hned druhý den projde trvanlivost. I ostatní věci byly dodány v pořádku dle zadaných parametrů. Třetí obchod se ohledně kvality provinil jen tím, že dodal pomačkané rohlíky.

Dalších pět mělo potíže větší. Čtyři z nich nedokázaly udržet zmrazené zboží v dostatečném chladu, takže měklo, a čtyři přivezly nahnilou zeleninu. Dvě firmy dodaly naprasklá vejce a jeden e-shop dokonce prošlé plechovky piva. „Toto zboží si u nás lidé objednávají jen zřídka, a proto asi mezitím vypršela jeho trvanlivost a zapomněli jsme to zkontrolovat. Chyba nás moc mrzí,“ omlouval se při reklamaci pracovník e-shopu.

Další slabinu nákupů on-line odhalila také objednávka čerstvých jahod v akci. Vzhledem k tomu, že stály jen polovinu původní ceny, kupující přivřel oči nad tím, že dorazily částečně pomačkané. Do dvou dnů však všechny zplesnivěly a skončily v koši. „V kamenném obchodě bych si takové jahody nevybral, i kdyby byly ve slevě,“ poukázal Jan Vávra na problém spočívající v tom, že si zákazník nevybere zboží sám, ale musí spoléhat na zprostředkovatele.

Víkendový nákup se zpozdil o 4 dny

Problémy s nákupem se ukázaly také při doručení zboží. Dva obchody doručily nákup dříve, což byl problém v okamžiku, kdy zákazník nebyl doma a zmrazené zboží kvůli tomu při čekání „povolilo“. Řidič jednoho e-shopu měnil několikrát termín příjezdu, aby nakonec přijel v původně dohodnutém termínu, kdy už očekáván nebyl.

Největší problém s dopravou však měl brněnský e-shop, který zboží na víkend dovezl namísto pátku až následující úterý. Doprava se odkládala dvakrát, jednou proto, že ten den e-shop rozvážel více zakázek a nestihl nákup doručit, podruhé se kurýrovi rozbilo auto.

„Taková smůla. Ještě se nám to nestalo. Moc nás to mrzí,“ omlouval se kurýr zákaznici a jako kompenzaci jí přinesl bonboniéru. Ostatní e-shopy doručily nákup včas, jeden dokonce na minutu přesně.

Zákazníci službu chválili

Zajímavé však bylo, že i přes někdy velké problémy v doručení či kvalitě zboží si všichni zákazníci nákup pochvalovali. „Byla jsem velmi spokojená i přes reklamaci, protože ta byla velmi rychlá a přátelská. Pochybuji, že v kamenném obchodě bych dostala náhradu za jedno vajíčko a tři brambory, pokud bych už se obtěžovala vracet zpět,“ uvedla maminka tří dětí z Prahy. Nakupování se jí tak líbilo, že by on-line objednávkám dokonce dala přednost před nákupy v klasických prodejnách.

Podobně reagovala žena, které e-shop dovezl zboží s několikadenním zpožděním. „To byl velký problém. Kdybych například čekala návštěvu, tak bych už nákup nepotřebovala. Jednání s lidmi z e-shopu však bylo tak příjemné a milé, že bych ho i tak občas zopakovala,“ uvedla.

To, že e-shopy dbají právě na osobní přístup k zákazníkům, se ukazuje jako jejich silná stránka. Z výzkumu Asociace pro elektronickou komerci vyplynulo, že s nákupem na e-shopu byla nespokojená jen tři procenta kupujících. Ostatní spokojení byli, více než polovina zákazníků byla spokojená velmi.

Lidl bude konkurovat Tesku

I přes pozitivní ohlasy a fakt, že podle Cetelemu chce do tří let na webu nakupovat potraviny čtvrtina obyvatel, se tuzemské řetězce do vlastních e-shopů nehrnou. Globus oznámil, že v létě rozšíří nákup vín na vlastním e-shopu a rozšíří jejich rozvoz nově i do domácností, čímž si otestuje možnost dalšího on-line prodeje trvanlivých potravin.

Penny Market v bližším horizontu otevření prodeje přes internet neplánuje. Ahold a Kaufland o něm sice uvažují, ale nic konkrétního říkat nechtějí.

Nejdál je Lidl, který v Plzni buduje logistické centrum, jež chce spustit letos na podzim a udělat z něj základnu pro vlastní e-shop. „Start internetového obchodu předpokládáme nejpozději v prvním čtvrtletí roku 2017,“ řekla mluvčí Lidlu Zuzana Holá s tím, že výběr sortimentu zatím není konečný, ale jeho součástí bude spotřební zboží nabízené v kamenných prodejnách.

Rozvíjet služby chtějí i současní hráči. Tesco Potraviny on-line plánují zařazovat sezonní sortiment, Kosik.cz začne nově rozvážet zboží do Kladna, Berouna a Plzně a posílit chce i Kolonial.cz, který rozšíří vozový park na 50 aut s velkými skříněmi se třemi teplotními zónami.

Potravinydomu.cz chtějí, aby nakupování bylo výhodnější než v kamenných obchodech, a proto rozšiřují množstevní slevy. Zlepšovat svou nabídku se chystají i Z-market, Nakuptesi.cz nebo Myfood.cz.



Nejčtenější

Pražská noční můra se zhmotní za dva roky, až se uzavře Barrandovský most

Barandovský most v Praze.

Barrandovský most připadá Pražanům jako relativně nová stavba. Jenže letos oslavil třicáté výročí od otevření a...

Putinův poradce připravil nejbohatší Rusy během dne o miliardy dolarů

Ilustrační snímek

Nejzámožnější Rusové ztratili v jednom jediném dni přes tři miliardy dolarů. Může za to návrh ekonomického poradce...



Uhýbejte vpravo. Pravidla pro průjezd sanitek se změní od října

Nový způsob řazení v jízdních pruzích při průjezdu policie, hasičů a záchranářů.

Řidiči v kolonách budou muset nově uvolnit vozům policie, hasičů a záchranářů prostor mezi levým a přiléhajícím jízdním...

Turecká krize se přelévá do Evropy, stahuje s sebou i českou korunu

Současný turecký prezident Recep Tayyip Erdogan se prohlásil za vítěze...

Evropské akcie i euro zůstávají pod tlakem kvůli obavám z ekonomické krize v Turecku. Jednotná evropská měna během...

Konec nočních nákupů, hlásí Tesco. Obchody v Česku zkrátí otevírací dobu

Obchodní dům Tesco. Logo.

Desítky tuzemských supermarketů britského řetězce Tesco zkrátí od září svou otevírací dobu. Místo půlnoci budou obchody...

Další z rubriky

Další případ falšovaného masa z Polska. Kaufland stahuje drůbeží konzervy

Falšovaná konzerva s drůbežím masem

Na další případ falšování masných konzerv vyrobených v Polsku a prodávaných v nadnárodních řetězcích přišla Státní...

Pojištění od České pojišťovny: „spoření“, které nemělo nikdy vydělat

Česká pojišťovna

Možná stovky tisíc klientů v minulosti uzavřely své pojistné smlouvy „na spoření“. Pojišťovny a sítě zprostředkovatelů...

Zlevněné zboží prodávala téměř polovina prodejců bez slevy, zjistila ČOI

Akce, sleva

To, že je zboží nabízeno ve slevě, nemusí vždy znamenat, že jej se slevou i koupíte. Česká obchodní inspekce (ČOI)...

Najdete na iDNES.cz