Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Test e-shopů s potravinami: občas prošlé zboží a zpoždění, ale vstřícnost

  5:00aktualizováno  5:00
Nakoupit potraviny na internetu vyzkoušelo zatím jen asi devět procent Čechů. Většina lidí se bojí, že jim přivezou tvrdé pečivo, nahnilou zeleninu, prošlé uzeniny, ukázal průzkum Cetelem. V testu MF DNES jsme proto vyzkoušeli, zda jsou obavy o čerstvost a kvalitu zboží z webu oprávněné.
(Ilustrační snímek)

(Ilustrační snímek) | foto: Jiří Benák, iDNES.cz

Osm lidí na osmi různých adresách v Česku si objednalo stejný seznam zboží zahrnující potraviny, drogerii i stelivo pro kočky a zaznamenávali, v jaké kvalitě dorazilo.

Dva e-shopy dodaly zboží o 30 položkách ve špičkovém stavu. Zelenina i pečivo byly čerstvé, zmrazené zboží zmrzlé, další zboží bylo pěkné a nehrozilo, že mu hned druhý den projde trvanlivost. I ostatní věci byly dodány v pořádku dle zadaných parametrů. Třetí obchod se ohledně kvality provinil jen tím, že dodal pomačkané rohlíky.

Dalších pět mělo potíže větší. Čtyři z nich nedokázaly udržet zmrazené zboží v dostatečném chladu, takže měklo, a čtyři přivezly nahnilou zeleninu. Dvě firmy dodaly naprasklá vejce a jeden e-shop dokonce prošlé plechovky piva. „Toto zboží si u nás lidé objednávají jen zřídka, a proto asi mezitím vypršela jeho trvanlivost a zapomněli jsme to zkontrolovat. Chyba nás moc mrzí,“ omlouval se při reklamaci pracovník e-shopu.

Další slabinu nákupů on-line odhalila také objednávka čerstvých jahod v akci. Vzhledem k tomu, že stály jen polovinu původní ceny, kupující přivřel oči nad tím, že dorazily částečně pomačkané. Do dvou dnů však všechny zplesnivěly a skončily v koši. „V kamenném obchodě bych si takové jahody nevybral, i kdyby byly ve slevě,“ poukázal Jan Vávra na problém spočívající v tom, že si zákazník nevybere zboží sám, ale musí spoléhat na zprostředkovatele.

Víkendový nákup se zpozdil o 4 dny

Problémy s nákupem se ukázaly také při doručení zboží. Dva obchody doručily nákup dříve, což byl problém v okamžiku, kdy zákazník nebyl doma a zmrazené zboží kvůli tomu při čekání „povolilo“. Řidič jednoho e-shopu měnil několikrát termín příjezdu, aby nakonec přijel v původně dohodnutém termínu, kdy už očekáván nebyl.

Největší problém s dopravou však měl brněnský e-shop, který zboží na víkend dovezl namísto pátku až následující úterý. Doprava se odkládala dvakrát, jednou proto, že ten den e-shop rozvážel více zakázek a nestihl nákup doručit, podruhé se kurýrovi rozbilo auto.

„Taková smůla. Ještě se nám to nestalo. Moc nás to mrzí,“ omlouval se kurýr zákaznici a jako kompenzaci jí přinesl bonboniéru. Ostatní e-shopy doručily nákup včas, jeden dokonce na minutu přesně.

Zákazníci službu chválili

Zajímavé však bylo, že i přes někdy velké problémy v doručení či kvalitě zboží si všichni zákazníci nákup pochvalovali. „Byla jsem velmi spokojená i přes reklamaci, protože ta byla velmi rychlá a přátelská. Pochybuji, že v kamenném obchodě bych dostala náhradu za jedno vajíčko a tři brambory, pokud bych už se obtěžovala vracet zpět,“ uvedla maminka tří dětí z Prahy. Nakupování se jí tak líbilo, že by on-line objednávkám dokonce dala přednost před nákupy v klasických prodejnách.

Podobně reagovala žena, které e-shop dovezl zboží s několikadenním zpožděním. „To byl velký problém. Kdybych například čekala návštěvu, tak bych už nákup nepotřebovala. Jednání s lidmi z e-shopu však bylo tak příjemné a milé, že bych ho i tak občas zopakovala,“ uvedla.

To, že e-shopy dbají právě na osobní přístup k zákazníkům, se ukazuje jako jejich silná stránka. Z výzkumu Asociace pro elektronickou komerci vyplynulo, že s nákupem na e-shopu byla nespokojená jen tři procenta kupujících. Ostatní spokojení byli, více než polovina zákazníků byla spokojená velmi.

Lidl bude konkurovat Tesku

I přes pozitivní ohlasy a fakt, že podle Cetelemu chce do tří let na webu nakupovat potraviny čtvrtina obyvatel, se tuzemské řetězce do vlastních e-shopů nehrnou. Globus oznámil, že v létě rozšíří nákup vín na vlastním e-shopu a rozšíří jejich rozvoz nově i do domácností, čímž si otestuje možnost dalšího on-line prodeje trvanlivých potravin.

Penny Market v bližším horizontu otevření prodeje přes internet neplánuje. Ahold a Kaufland o něm sice uvažují, ale nic konkrétního říkat nechtějí.

Nejdál je Lidl, který v Plzni buduje logistické centrum, jež chce spustit letos na podzim a udělat z něj základnu pro vlastní e-shop. „Start internetového obchodu předpokládáme nejpozději v prvním čtvrtletí roku 2017,“ řekla mluvčí Lidlu Zuzana Holá s tím, že výběr sortimentu zatím není konečný, ale jeho součástí bude spotřební zboží nabízené v kamenných prodejnách.

Rozvíjet služby chtějí i současní hráči. Tesco Potraviny on-line plánují zařazovat sezonní sortiment, Kosik.cz začne nově rozvážet zboží do Kladna, Berouna a Plzně a posílit chce i Kolonial.cz, který rozšíří vozový park na 50 aut s velkými skříněmi se třemi teplotními zónami.

Potravinydomu.cz chtějí, aby nakupování bylo výhodnější než v kamenných obchodech, a proto rozšiřují množstevní slevy. Zlepšovat svou nabídku se chystají i Z-market, Nakuptesi.cz nebo Myfood.cz.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Tiskárny (Ilustrační snímek)
Tiskárna Europrint může i přes insolvenci dál fungovat, povolil soud

Tiskárna Europrint, která minulý týden na sebe podala návrh na insolvenci kvůli zajišťovacím příkazům, dostala od soudu povolení k reorganizaci. Firma tak...  celý článek

Ilustrační snímek
Test pytlů na odpad: polovina sáčků se protrhla, pět prosakovalo

Asi to už zažil skoro každý: jdete vynést odpadky a na schodech, ve výtahu nebo před domem se vám pytel roztrhne a nevábný obsah se vysype na zem. Rozhodli...  celý článek

(Ilustrační snímek)
PRŮZKUM: Tři z pěti Čechů omezili máslo. 60 korun za kostku je moc

Zdražování másla pokračuje. Cena za více než padesát korun ale Čechům připadá přehnaná. Téměř tři pětiny lidí tvrdí, že rostoucí cena másla v posledním měsíci...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.