Prodejna e-shopu Zoot v Praze.

Prodejna e-shopu Zoot v Praze. | foto: Dan Materna, MAFRA

Půjčte nám, vybídl Zoot lidi. E-shop nabízí klientům dluhopisy

  • 36
E-shop Zoot nabídne klientům dluhopisy. Testuje trh před vstupem na burzu. Několika stovkám svých největších zákazníků poslala tento týden dopis, ve kterém avizuje prodej svých dluhopisů.

„Vážená paní,... protože Vás považujeme za jednoho z našich nejvýznamnějších zákazníků, dovoluji si Vás tímto seznámit s následující investiční příležitostí,“ napsal tento týden největší český e-shop s oblečením, společnost Zoot, svým největším zákazníkům. Jde o první firmu z oblasti e-commerce, která se rozhodla dluhopisy za 150 milionů korun nabídnout široké veřejnosti a umístit je na pražskou burzu.

E-shop se vás bude muset zeptat, jestli mu dáte svá data, popisuje právník

Zoot věří, že cenné papíry s výnosem 6,5 procenta a čtyřletou splatností u jeho zákazníků zabodují. „Jednu neveřejnou emisi, s oslovením vybrané skupiny klientů, jsme dělali už koncem minulého roku. Během pouhých dvou týdnů si 149 investorů rozebralo dluhopisy o objemu 80 milionů korun,“ říká Petr Ladžov, finanční ředitel a spolumajitel Zootu.

Dosud se webové podnikání v Česku financovalo především formou bankovních půjček, soukromých investic jednotlivců, vstupem fondů soukromého kapitálu, případně přes neveřejné dluhopisy pro vybranou skupinu investorů. „Není tradiční v české e-commerce využívat veřejně obchodovatelné dluhopisy,“ potvrzuje Jan Vetyška, výkonný ředitel Asociace pro elektronickou komerci.

Minimální objem, za který musí drobný investor v případě Zootu nakoupit, bude 50 dluhopisů po tisícikoruně. Cenné papíry budou kotovány na pražské burze, bude se s nimi obchodovat a držitelé je tak budou moci kdykoliv prodat za aktuální cenu. O emisi se stará BH Securities a dojde k ní 1. září, objednávky přijímá už teď. Kapitál chce Zoot využít na financování skladových zásob.

Test před vstupem na burzu

Lidé z branže inovativní krok Zootu pozorují se zvědavostí. „Bude pro nás velmi přínosné sledovat, jak zareaguje trh i široká veřejnost, bude to ponaučení pro vlastní byznys,“ říká Dušan Zábrodský, investiční partner skupiny Rockaway, největšího hráče na českém e-commerce trhu, za kterým stojí investor Jakub Havrlant a také společnosti PPF a EPH.

Vladimír Finsterle, majitel největšího e-shopu ve své kategorii Lékárna.cz, je zdrženlivý. „Já bych se obrátil asi na kolegy nebo na známé nebo na doporučené privátní investory v oboru, kteří by se zapojili i nápadem, jak byznys rozvíjet,“ říká.

Veřejně obchodovatelné dluhopisy jsou prubířským kamenem pro další krok Zootu: během tří až čtyř let plánuje vstoupit na burzu. „Jestli to bude ta pražská, nedokážeme říct, spíš by to asi byl duální listing, tedy na dvou různých burzách,“ říká Ladžov. Firma tak testuje, jestli by byli zákazníci ochotni investovat do značky, kterou znají a mají rádi. Bude to pak signál pro celý trh.

„Připadá mi to velmi sympatické, chtějí dostat své jméno víc do trhu a dát lidem, kteří je znají a fandí jim, šanci se na tom podílet,“ říká Radek Musil, šéf crowdfundingového webu Fundlift.cz, přes který hledají zpravidla začínající firmy své investory. Crowdfunding je dalším ze způsobů, jak získat peníze nejen pro e-commerce byznys, ale má svá omezení – touto formou lze získat maximálně jeden milion eur na jednu firmu za rok.

Podle Musila si zakladatelé startupů na portál chodí v průměru pro pět milionů, největší zatím byl projekt za 20 milionů, šlo o technologický akcelerátor StartupYard. Zoot eviduje 300 tisíc aktivních zákazníků, tedy takových, kteří nakoupí aspoň jednou za rok. Loni firma utržila 706 milionů korun a zaznamenala 56 procent nárůst, něco podobného čeká i letos a překročí tak magickou hranici miliardy korun. Loni se poprvé dostala s hospodářským výsledkem na nulu, letos už očekává zisk zhruba 20 milionů korun.

Malé e-shopy jsou zachráněny. Budou evidovat platby, až se o nich dozvědí

Největší český e-shop specializovaný na oblečení využívá neobvyklý hybridní model prodeje – spojuje on-line prodej a kamenné provozovny – má dvacet výdejen v krajských městech. „Je to něco mezi výdejnou a prodejnou, zákazník si navolí dopředu oblečení, co si chce vyzkoušet, ve více velikostech, nechá si ho zaslat do výdejny a co mu padne, to si odnese, zbytek vrátí,“ vysvětluje Vetyška.

Většinový podíl (60 procent) ve firmě vlastní zakladatelé Ladislav Trpák, Petr Ladžov a Oldřich Bajer (spoluzakladatel webového portálu Centrum.cz), menšinu mají fondy soukromého kapitálu. Kromě Česka firma působí také na Slovensku a v Rumunsku a aktuálně hledá příležitost, jak vstoupit také na polský trh a v budoucnu i do Maďarska.